Betalingsbeschermers blijven hoofdpijndossier in UK

Betalingsbeschermers blijven hoofdpijndossier in UK

De Britse ombudsman voor financiële dienstverlening verdrinkt in de klachtenstroom over betalingsbeschermingsverzekeringen. Het aantal klachten is in de eerste helft van dit jaar opnieuw met meer dan 50% toegenomen tot liefst 150.000. De ombudsman moet derhalve elke dag een stapel van 800 klachten uit de brievenbus vissen, waarvan tweederde een betalingsbeschermingsverzekering als onderwerp heeft.

De helft van die klachten heeft betrekking op vijf grote banken. De grootbanken NatWest en Royal Bank of Scotland meldden onlangs zelf al dat het aantal klachten aan het eigen bankloket over aan kredieten gekoppelde verzekeringen scherp was toegenomen tot 147.000 respectievelijk 68.000 in de eerste zes maanden van het jaar. Mensen die er met hun eigen bank niet uitkomen, melden zich vervolgens bij de ombudsman.
Dit voorjaar verloren de banken een juridische strijd over de aansprakelijkheid die voortvloeit uit de geschonden zorgplicht voor klanten. De banken moeten voor miljoenen aan compensaties gaan uitkeren aan hun klanten en hadden dat vóór 31 augustus moeten afhandelen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.