blog

Ook voor simple risk geldt: wie de jeugd heeft…

Schade 3636

Steeds meer verzekeraars komen terug op het honk van de financieel adviseur. En niet alleen als het gaat om een advies rond hypotheken. Nee, ook het advies rond zogenaamd ‘simple risk’ via een onafhankelijk adviseur zit weer in de lift. Natuurlijk geven verzekeraars daarbij hun directe kanaal niet op, want daar is tenslotte ook een doelgroep voor. Maar aanbieders realiseren zich terdege dat ze een grote groep consumenten laten liggen als ze geen gebruik maken van de onafhankelijk adviseur.

Ook voor simple risk geldt: wie de jeugd heeft…

Mij verbaast het niets. Bij De Goudse zeggen we tenslotte al jaren dat we niet zonder de financieel adviseur als distributiekanaal kunnen. Nu werken wij meer in de zakelijke, wellicht meer adviesgevoelige markt, maar toch. De cijfers laten zien dat ook de particuliere markt bediend wil blijven worden met een goed advies.

Onzekerheid jongeren

De praktijk bevestigt het: regelmatig spreek ik onafhankelijk adviseurs die mij een kijkje in hun keuken gunnen. Vaak valt me daarbij het hoge percentage ‘jongeren’ in de boeken op. Ik bedoel de groep zo rond de 30 jaar (voor mij vallen zij inmiddels onder jongeren). Laten we ‘jongvolwassenen’ zeggen. Als je de media mag geloven zouden zij alle geld- en verzekeringszaken zelf direct regelen. Niets blijkt minder waar. Juist de onzekerheid van jongeren op dit vlak maakt dat zij zich wenden tot een alwetende adviseur.

‘Simple risk’

Ook al het gaat om zogenaamd ‘simple risk’. Een term die de lading absoluut niet dekt. Want ook deze producten hebben te maken met grote diversiteit in dekkingen, voorwaarden, uitsluitingen en prijzen. Juist omdat jongeren hier weinig ervaring mee hebben, zoeken ze de expertise, de zekerheid en de rust van een professionele adviseur.

Ga tegen de trend in en investeer juist in jongeren
Die behoefte is bij een grote groep jongeren gelijk gebleven en zal in mijn ogen ook niet veranderen. Veel jongeren willen namelijk geen financieel risico lopen en zoeken zekerheid. Blijft daarmee alles hetzelfde? Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Jongeren laten zich anders bedienen.

Ik geef u graag zomaar een greep uit de lessen die ik van vakgenoten leerde:

  • Jongeren bereiden zich goed voor op een gesprek door op internet zaken op te zoeken. Gebruik deze voorkennis en biedt hun vervolgens het totaalplaatje. Of geef inzage in zaken die zij vergeten zijn of niet weten. Stap af van de standaardriedel die je de klant vertelt maar gebruik de kennis die al aanwezig is om snel to-the-point te komen.
  • Jongeren hebben hun eigen media om te communiceren. Gebruik net als zij WhatsApp, Facebook en Instagram om in contact te blijven en info uit te wisselen.
  • Wees origineel. En actief. Neem zelf op leuke of belangrijke momenten contact op met je jonge klant. Met korte berichten. Weer via die whatsApp. Even van je laten horen. Even wat kort aan hen vertellen. Even kort wat vragen. Ongeveer zo dus.
  • Belangrijk: reviews! Er is geen andere groep consumenten die zoveel belang hecht aan de mening van anderen. Jongeren verslinden reviews voordat zij een keuze maken. Zorg dus dat u goed scoort in de lijstjes die er toe doen.

Gouden formule

Het blijft mooi om te zien hoe een oerdegelijk advies en klantvriendelijke service nooit hun waarde zullen verliezen. Hooguit de jas waarin we het verpakken moet bij tijd en wijle aangepast worden. En zo blijft de gouden formule bestaan.

 

Reageer op dit artikel