blog

Stop het onverantwoorde gestunt met prijsdalingen

Schade 2875

De prijzenslag die momenteel gaande is bij veel schadeverzekeringen moet tot een einde komen. Uitkleden van de dekking om tot een lagere premie te komen gaat onherroepelijk leiden tot beschadiging van het vertrouwen van de klant. De klant die goed verzekerd dacht te zijn maar van een koude kermis thuiskomt. Ook al heb je als verzekeraar het gelijk aan jouw kant, we moeten dit niet willen. Wij hebben de taak om het vertrouwen van de klant te koesteren. Een goedkope uitgeklede verzekering ís vaak geen verzekering.

Stop het onverantwoorde gestunt met prijsdalingen

De opkomst van vergelijkingssites als Independer heeft de klant veel goeds gebracht: transparantie van voorwaarden en prijs. Echter, met transparantie alleen is de klant niet gebaat. Het is immers van belang dat inhoudelijk wordt begrepen wat er wordt vergeleken. En daar loopt het vaak spaak. De klant doorziet onvoldoende wat wel of niet verzekerd is. En maakt keuzes vaak gebaseerd op de laagste prijs. Waar hij later spijt van krijgt als hij gebruik wil maken van de verzekering: ‘Sorry dit risico viel niet onder de dekking’.

De transparantie van prijs maakt dat veel verzekeraars er momenteel voor kiezen om bepaalde risico’s uit te sluiten om daarmee de laagste prijs in de diverse vergelijkingen te kunnen scoren. Tja, de roep om marktaandeel. Uitsluitingen, een hoger eigen risico, beperkte uitkeringsduur, allemaal voor de verlaging van de prijs. Dit is echter niet in het belang van de klant.

Wijzer door schade en schande

Nu zou je ervoor kunnen pleiten dat we daarmee uitkomen bij het bestaansrecht van de financieel adviseur: deze adviseur voorkomt immers dat klanten rechtstreeks de verkeerde verzekeringen sluiten. De adviseur behoedt de klant voor onderverzekering. Zoals u weet, ben ik een groot fan van financieel adviseurs. Maar zelfs voor deze beroepsgroep kan het lastig zijn om de verwachtingen van de klant continu te managen. Gewoonweg omdat mensen vergeten wat er ook al weer verzekerd was en waarom. Het blijkt (tot nu toe) bijna onmogelijk om consumenten continu bewust te laten zijn van de keuzes die ze ooit gemaakt hebben. En de reden waarom. De consument herinnert zich alleen dat hij ‘goed verzekerd’ is. En vergeet al snel de uitsluitingen en bepalingen eromheen.

Een ‘goedkope’ AOV bestaat niet

Laat ik u een voorbeeld geven uit eigen stal: bij De Goudse hebben we ons kortstondig op het schuine vlak van prijsverlaging begeven. Zo kenden wij ooit de ‘Critical Illness AOV’. In het leven geroepen om tegemoet te komen aan de vraag om een ‘goedkope AOV’. Kort gezegd keerde deze verzekering alleen uit bij ernstige aandoeningen. We dachten hiermee tegemoet te komen aan een wens uit de markt. Het tegengestelde hebben we echter bereikt: discussie, onvrede en wantrouwen. Men dacht verzekerd te zijn maar was het op een specifiek element net niet. Ook al hadden we in de discussie het gelijk aan onze kant, de schade was aangericht. Het beeld van de grote, boze verzekeraar die alleen maar door geld wordt gedreven wordt zo weer gevoed. Zowel de verzekeraar als de financieel adviseur wordt geschaad en de klant voelt zich bekocht. Niemand, echt niemand is hierbij gebaat. Op Radar na dan…

Laten we ons weer bewust zijn van waar we als verzekeraar voor bestaan: het leveren van waardige dekkingen binnen de verzekeringspolis. Ook al denken we dat de klant gaat voor de laagste prijs, wij dienen beter te weten en oprechte bescherming te bieden. Tegen elke prijs.

 

Reageer op dit artikel