Blue Sky Group wint PensioenWegwijzer 2021; deelnemers ingezet voor pensioencommunicatie

Blue Sky Group wint PensioenWegwijzer 2021; deelnemers ingezet voor pensioencommunicatie

Deelnemers inzetten voor pensioencommunicatie. De Blue Sky Group koos voor deze 'innovatie' en sleepte hiermee de PensioenWegwijzer 2021 in de wacht. "Overtuigend in zijn eenvoud", noemde de jury het praktijkvoorbeeld om pensioenkeuzes gemakkelijker te maken.

Houda Stitou van pensioenspecialist Blue Sky Group bracht het in de praktijk beproefde concept voor het voerlicht tijdens een inspiratiebijeenkomst voor vernieuwende pensioencommunicatie. De bijeenkomst is een initiatief van Wijzer in geldzaken, de Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars en Netspar in het kader van de Pensioen3daagse. Onderdeel van het programma was de finale van de PensioenWegwijzer 2021 waarin vijf finalisten hun innovatie op het gebied van pensioencommunicatie pitchten.

Meer vertrouwen in personen dan in instanties

De Blue Sky Group, die zich onder meer bezighoudt met pensioencommunicatie en -administratie, heeft ervoor gekozen om deelnemers in te zetten met het idee dat mensen informatie van personen meer vertrouwen dan die van autoriteiten of instanties. Enkele jaren geleden werd al besloten een kleine groep pensioendeelnemers in te zetten om pensioen onder de aandacht te brengen bij collega’s. “Dat werkt heel goed, maar het bereik blijft beperkt”, aldus Stitou. Om het bereik te vergroten, is onder meer een besloten Facebookgroep in het leven geroepen. Dit onlineplatform is inmiddels uitgegroeid tot een selfempowering gemeenschap van pensioenbewustzijn.” Dit jaar deed de pensioenspecialist er nog een schepje bovenop en ging online op zoek naar nieuwe influencers.

Communicatie via influencers

“Nu kijken we online naar wie een bruikbaar netwerk heeft, wie een groot bereik”, vervolgt Stitou, die aangeeft dat de communicatie via influencers wordt ondersteund met onder meer video-advertorials. Altijd met in het achterhoofd dat de inhoud deelnemers moet aanspreken. “We praten ook over levensvragen, keuzes maken, duurzaam beleggen. Dat spreekt jongeren aan. Via de deelnemers gaat de pensioenbal zo rollen.” De methode van de winnaar van de juryprijs heeft aantoonbaar resultaat. Een in augustus gehouden onderzoek toont aan dat het pensioenbewustzijn onder deelnemers is toegenomen van 27 procent in 2019 tot 50 procent.

Publieksprijs  voor Geldvinder

Dit jaar werd voor de tweede keer de PensioenWegwijzer Publieksprijs uitgereikt op basis van een stemronde. Met een ruime meerderheid van de stemmen is publieksprijs gegaan naar Geldvinder van APG. Geldvinder is een applicatie die bestaat uit drie onderdelen die samenwerken om iedereen financieel gezonder te maken. Het gaat om een fitmodel, bedoeld om de financiële situatie van de gebruiker te meten, een fittest op basis van een aantal te beantwoorden vragen en concrete acties die voortvloeien uit de eerste twee componenten. Andere finalisten waren Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW), VCP Young Professionals en Pensioen UWV, TKP Pensioen en Niek den Tex.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.