Aanleiding voor het pleidooi voor een onafhankelijk pensioenloket is dat de verantwoordelijkheid voor de oudedagsvoorziening veel meer bij consumenten komt te liggen dan nu het geval is. Ook speelt een grote rol dat hun risico groter wordt, terwijl ze daar lang niet altijd klaar voor zijn. Een nieuw op te richten pensioenautoriteit moet het belang van consumenten bewaken.
Door de bomen het bos niet meer zien
Volgens directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond zien veel consumenten door de bomen het bos niet meer, omdat hun inkomen vanaf de pensioenleeftijd afkomstig is uit verschillende bronnen. “Denk aan AOW, arbeidspensioen, lijfrente, spaar- of beleggingstegoed of de eigen woning.” Veel consumenten worden daar volgens haar onzeker door. “De pensioenautoriteit, een onafhankelijk overheidsorgaan, moet het belang van consumenten bewaken en hen helpen overzicht te houden en keuzes maken. Consumenten hoeven dan niet direct een dure pensioenexpert in te schakelen of blind af te gaan op wat hun pensioenfonds aangeeft.
Pensioenloket ter vervanging andere loketten
De consumentenbond ziet het pensioenloket als een vervanging voor diverse andere klachtenloketten. “Er zijn nu veel te veel verschillende loketten voor je pensioen. Dat ontmoedigt consumenten om informatie te halen en klachten in te dienen.”
Autoriteit betrekken bij invoering nieuw stelsel
De pensioenautoriteit moet als het aan de Consumentenbond betrokken worden bij de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Daarna is voor de autoriteit een belangrijke signalerende rol weggelegd. “De pensioenautoriteit ziet toe op het functioneren van pensioenfondsen en verzekeraars en kan onderzoek doen. Als er sprake blijkt van structurele problemen, kan de pensioenautoriteit deze aankaarten bij de wetgever.” De Consumentenbond heeft zijn pleidooi voor een pensioenautoriteit neergelegd bij de ministeries van sociale zaken en Financiën, DNB en AFM.