Brand New Day liet onderzoek doen naar hoe mensen omgaan met vermogen opbouwen voor later. Millennials (volgens de onderzoekers geboren tussen 1986 en 2000) speculeren graag in crypto’s en individuele aandelen om vermogen op te bouwen voor later. Van alle millennials die beleggen, doet 16% dat op dit moment in crypto’s, terwijl bij andere generaties tussen de 0 en 8% geld steekt in de virtuele valuta. Millennials maken 45% uit van de groep mensen die de laatste twaalf maanden zijn gestart met beleggen.
Niet meer dan 10% in crypto's
Brand New Day waarschuwt voor het misverstand dat speculeren in crypto’s hetzelfde is als beleggen: "Het is ontzettend goed om te zien dat millennials meer interesse hebben gekregen in crypto’s en individuele aandelen als manier om vermogen op te bouwen voor later. Tegelijkertijd maken wij ons ook zorgen over de enorme populariteit van crypto’s bij deze groep. Het opgebouwde vermogen kan heel snel weer afnemen." Het advies is om 90% van het vermogen te beleggen "op een verantwoorde en oersaaie manier, bijvoorbeeld in indexfondsen". De rest kan dan in crypto’s gestoken worden.
Rente-op-rente-effect onbekend
Bij andere generaties maakt 25% zich zorgen over het pensioen, bij millennials is dat 35%. "Ook verwachten millennials vaker dat zij meer geld nodig hebben na hun pensioen dan andere generaties (16% versus 10%). Gevraagd naar waar de millennials dan meer pensioen voor nodig denken te hebben, noemen zij meer luxe, vaste lasten en reizen. Ondanks de zorgen over het pensioen zet 41% geen geld opzij voor later." Jongeren komen te laat in actie, vindt Brand New Day. "Veel jongeren snappen de kracht van het rente-op-rente-effect niet bij het opbouwen van vermogen voor later."