Quint nam de ontwikkelingen in uitvoeringskosten van pensioenfondsen over de periode 2015-2019 onder de loep. Daaruit blijkt ten eerste dat de kosten enorm uiteenlopen. Over het algemeen blijken fondsen die zelf de administratie doen goedkoper dan pensioenfondsen die de administratie uitbesteden, hoewel minder dan 13,5% procent van de fondsen dat doet. "Zelfadministrerende pensioenfondsen kennen de laagste kosten per deelnemer. Zeer opvallend is dat de claim van lage kosten door uitvoeringsinstanties en door leveranciers van IT-platformen niet consistent is terug te vinden bij de fondsen, terwijl diezelfde fondsen daar juist op sturen. De kosten van de verschillende fondsen lopen enorm uiteen, ook al maken ze gebruik van dezelfde uitvoerder of van dezelfde IT-platforms. Hierbij is het opvallend dat kleine fondsen die met bepaalde platforms werken ook de hoogste kosten kennen", aldus managing partner Arno IJmker van Quint.
Kosten APF gemiddeld veel lager
De hoge kosten moeten kleine fondsen aan het denken zetten, vindt IJmker. "Dit gegeven en de uitdagingen van het nieuwe pensioenakkoord zou een extra aanleiding moeten zijn voor kleine fondsen om na te denken over hun totale uitvoeringskosten en hun bestaansrecht." Opgaan in een groot fonds is een optie. "Een pensioenfonds verliest wel zelfstandigheid daardoor en het ontvangende fonds lijkt te moeten accepteren dat haar gemiddelde kosten per deelnemer licht omhoog gaan, zo blijkt uit ons onderzoek. Alternatief is op te gaan in een Algemeen Pensioenfonds (APF). Daar liggen de kosten gemiddeld ook veel lager dan bij de Ondernemingspensioenfondsen (OPF’s)."
Consolidatie
Bij 100% groei van een fonds groeien de kosten nu met 60%, terwijl dat eerder nog tegen de 80% was. Dat heeft te maken met de verdere consolidatie van het aantal fondsen en de daarmee gepaard gaande schaalvergroting. "Pensioenfondsen zouden er goed aan doen de kosten per deelnemer in detail te analyseren om te zien waar zij besparingen kunnen bereiken", zegt IJmker. "Als die kosten vooral opgaan aan een excellente klantbediening zouden de deelnemers hogere kosten wellicht voor lief nemen. De onderhavige stelselwijziging biedt hét momentum voor pensioenfondsbestuurders om de (uitbesteding van) de dienstverlening en de kosten hiervan tegen het licht te houden."