Opinie: Zonder heldere communicatie geen succesvol nieuw pensioenstelsel

Communicatie is van cruciaal belang in de overgang naar en uitvoering van een nieuw pensioenstelsel. Omdat veel pensioendeelnemers nu al moeite hebben met het begrijpen van de inhoud van hun regeling en de financiële gevolgen daarvan, is het essentieel dat het complexere nieuwe stelsel door zowel overheid, werkgever als pensioenuitvoerder helder wordt uitgelegd.

Niet alleen met massacommunicatie, maar zeker ook op individuele basis. Dat heeft Aon, dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen, op 4 november in de Commissie Sociale Zaken & Werkgelegenheid (SZW) van de Tweede Kamer bepleit.

Pensioenbewustzijn verbeteren

Het is geen verrassing dat veel mensen nog steeds te weinig kennis hebben van hun pensioen(vooruitzichten). Aon onderzocht begin 2020 hoe het met het pensioenbewustzijn van werkende Nederlanders gesteld was. Ruim de helft (52%) voelde zich niet goed of matig voorbereid op het pensioen. Onder de lage inkomens (€ 2.000 per maand) was dit zelfs 89%. Voor het nieuwe stelsel schuilt hierin een groot gevaar, aangezien dit voor deelnemers betekent dat zij keuzes moeten maken met betrekking tot materie die ze toch al lastig kunnen overzien. Ook worden de risico’s per deelnemer groter.

Elementen van onduidelijkheid

Elementen uit het nieuwe stelsel die onder andere .a. voor onduidelijkheid kunnen zorgen, zijn:
· Het toegerekend resultaat, vastgesteld op geboortejaarniveau
· De bijdrage aan of vanuit de solidariteitsreserve
· De bijdrage aan of vanuit het micro- en macro-langlevensrisico

Communicatie op individuele basis een vereiste

Duidelijk is dat een effectieve vorm van pensioencommunicatie straks multichannel moet zijn. Algemene hoofdlijnen worden via massacommunicatie verspreid. Voor pensioendeelnemers is het echter belangrijk dat er daarnaast zoveel mogelijk op individueel niveau wordt gecommuniceerd. Alleen op deze manier krijgen zij straks inzicht in hun totale financiële huishouding en kunnen ze op basis daarvan ook gefundeerde keuzes maken. Uit het onderzoek van ons blijkt dat de meerderheid daarbij de voorkeur voor een digitaal platform of app heeft, gevolgd door regelmatige communicatie via de werkgever (brief, e-mail) en een persoonlijk gesprek.

Vroeg aan tafel zitten

We zien tegelijkertijd uitdagingen in het beheersbaar houden van de uitvoering van het nieuwe pensioenstelsel. Er zal bijvoorbeeld meer informatie-uitwisseling nodig zijn tussen pensioenuitvoerder en vermogensbeheerder. De extra belasting die het nieuwe stelsel met zich meebrengt voor pensioenuitvoerders kan een belangrijke kwetsbaarheid voor het stelsel blijken als zij deze niet aankunnen. Fouten in de administratie en daardoor in Uniforme Pensioenoverzichten kunnen niet alleen rechtstreekse financiële schade veroorzaken maar ook eerdere investeringen in pensioencommunicatie teniet doen. Zo wordt het vertrouwen in het nieuwe stelsel ondermijnd.

Zo vroeg mogelijk betrekken

Wij bepleiten daarom de uitvoeringsorganisaties zo vroeg mogelijk bij de overgang naar het nieuwe stelsel te betrekken. Sociale partners worden opgeroepen al voorafgaand aan overleg of compensaties een keuze te maken voor een uitvoerder. Ook extra toezicht van DNB en AFM wordt aanbevolen, gezien de complexiteit van de regelingen, lage marges en kwetsbaarheid van de uitvoeringsorganisaties.

Corine Reedijk, senior ALM-consultant bij Aon. Tijdens het informeren van de Kamerleden in de Commissie SZW op 4 november heeft zij deze zienswijze namens Aon verder toegelicht.

Ronald Bruins

Ronald Bruins

is redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.