De pandemie zorgt aan de ene kant voor hogere claims door gecancelde evenementen en andere problemen waar bedrijven mee kampen. Tegelijkertijd sluiten consumenten bijvoorbeeld minder reis- of autoverzekeringen af.
Geen prognose voor het hele jaar
Allianz zette een kwartaalresultaat van ruim 1,5 miljard euro in de boeken. Dat is bijna 29 procent minder dan een jaar eerder. Operationeel daalde de winst met zo’n 19 procent tot 2,6 miljard euro. De omzet nam met 6,8 procent af tot 30,9 miljard euro. Overigens deed de vermogensbeheertak van Allianz wel goede zaken. Vanwege de onzekerheden rondom de coronacrisis gaf de verzekeraar geen prognose voor heel het jaar af.
Benelux boekt resultaat van 178, 1 miljoen
Allianz Benelux zegt wel een goed resultaat te hebben geboekt. In het eerste halfjaar van 2020 haalde de verzekeraar een operationeel resultaat van 178,1 miljoen euro (2019: 134,4 miljoen euro). Het premie-inkomen bedroeg 1,9 miljard euro (2019: 2,2 miljard euro).
Afwaardering in portefeuille
Het nettoresultaat is in het eerste halfjaar met 12,5 procent afgenomen tot 97,7 miljoen euro (2019: 111,6 miljoen euro) door een afwaardering van de beleggingsportefeuilles als gevolg van de terugval op de financiële markten in het eerste kwartaal en andere Covid-19-effecten. Voor Schade is het nettoresultaat 52,7 miljoen euro, een stijging van 10,4 procent, vergeleken met vorig jaar (2019: 47,8 miljoen euro). Voor Leven is het nettoresultaat 45 miljoen euro, een daling van 29,6 procent vergeleken met 2019 (63,9 miljoen euro).
Welzijn van medewerkers staat voorop
Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: “Wij houden de ontwikkelingen rondom Covid-19 nauwgezet bij. De wereldeconomie is nog steeds erg fragiel en dat zien we ook in de Benelux. Op dit moment volgen we als directie zorgvuldig de gezondheidsrisico’s die Covid-19 nog steeds oplevert en hoe hiermee wordt omgegaan in de publieke ruimte. Voor ons staat het welzijn van alle medewerkers voorop. Thuiswerken is nog steeds de norm. Het verdient een groot compliment dat we ons zo snel hebben kunnen aanpassen zonder negatieve impact op de dienstverlening aan onze klanten en businesspartners.”