INTERVIEW Tom Kliphuis (Athora Nederland): 'We zeilen scherp aan de wind en dat betekent dat je ballast kwijt moet'

Op het hoofdkantoor in Amstelveen zijn de merknamen Zwitserleven en Athora overal te vinden, maar Vivat is nergens meer te zien. En ook Reaal met de levensverzekeringspoot verdwijnt langzaam. Alle focus is nu op Zwitserleven en pensioen, is de boodschap van Tom Kliphuis, ceo van Athora Nederland. Hij legt in een interview met AMweb uit wat hij wil.

Woensdagochtend presenteerde je voor de eerste keer de halfjaarcijfers van Athora Nederland. Waar ben jij nu het meest blij mee?
Kliphuis: “Dat de cijfers robuust zijn. Ondanks issues op het gebied van covid-19 en markten die nogal op en neer gaan. Maar onze resultaten zijn zoals we verwacht hadden. Wat we goed hebben gedaan is dat aan de pensioenkant de instroom gewoon nog steeds heel goed gaat. Als bedrijven het moeilijk krijgen of failliet gaan dan heeft dat impact. Maar dat zien we eigenlijk helemaal niet. Het kan nog komen, maar vooralsnog gaat het heel goed.”

En wat had beter gekund?
“Ik zou het niet weten. Echt niet.”

Ik zag in de eerste berichtgeving over de cijfers wel heel veel aandacht voor de 500 banen die verloren gaan door de focus op pensioenen. Vond je dat niet vervelend?
“Ja, dat is nieuwswaardig en dat pakt de pers op. Dat scoort. Wij hebben vanochtend een webinar met al het personeel gehad en daar gaat het dan behalve over arbeidsplaatsen vooral over focus. Schade gaat weg. Wat blijft over? Waar zijn we goed in en wat kunnen we dan? Waar zit groeipotentieel en waar zitten klanten op te wachten? De conclusie was dat we voor pensioenen moeten gaan. Met Zwitserleven. Dat is ook wel logisch, want Zwitserleven is het enige verzekeringsmerk dat in de Van Dale staat.”

Zwitserleven is het enige verzekeringsmerk dat in de Van Dale staat”

Maar Zwitserleven is de laatste jaren ook niet zo goed onderhouden…
“Toen ik in 2011 bij NN kwam, bleek dat er ook wat dingetjes waren geweest. Maar toen ik met tussenpersonen ging praten zag je de kracht van het merk NN. Het is niet ongevoelig voor wat er gebeurt, maar een sterk merk als NN, en zeker Zwitserleven, is erg bestendig. We willen daarmee de nummer één pensioenprovider van Nederland worden. Dat is best een ambitie. Vivat kende niemand, maar Zwitserleven wel. En dat moet je koesteren.”

Jullie gaan ook flink investeren in het merk?
“Ja, we gaan dat geld niet meer investeren in Reaal. Dat merk wordt uitgefaseerd. Het is ook voornamelijk closed book. Het blijft alleen actief voor onze bestaande klanten. En uiteraard moet je die mensen goed bedienen. Dat merk zal geleidelijk vervagen.”

Vivat verdwijnt ook. Jullie worden Athora Nederland. Ik zie het al nergens meer hier op kantoor.
“Ja, dat klopt. Vivat spreekt niet veel mensen aan, dus daar verliezen we niet veel aan. Athora Nederland zal ook niet meteen beklijven, maar Zwitserleven wel.”

Schade is weg. In leven zit ook niet zo veel leven meer. En Zwitserleven mag ook wel wat aandacht. Wel een uitdaging voor meneer Kliphuis…
“We focussen nu op pensioen en we zijn de enige grote speler die dat doet. NN en Aegon doen pensioenen, maar ook schade en andere zaken. Wij focussen. We zijn de specialist. Ik gebruik de metafoor van Max Verstappen die ook focust om het een tiende seconde sneller te doen. Dat zijn mensen die met een team uitblinken omdat ze ergens de beste in willen zijn. We hebben een fantastisch merk en mensen die veel ervaring hebben met pensioen en daar komt nu de beleggingsexpertise van Athora bij”.

“Er is veel vraag naar en behoefte aan pensioen. Het geeft zorg. En het is ingewikkeld. Wordt mijn geld wel goed belegd? Zit ik wel bij de juiste maatschappij? Dat is echt werk voor een specialist. Dus we hebben daar een mooie taak. We willen mensen het gevoel geven dat ze het goed geregeld hebben als ze bij ons zitten. Ik ben een zeiler. Je moet scherp aan de wind zeilen en dat betekent ook dat je alle overbodige ballast overboord gooit. Zo licht mogelijk bent. Zodat je zo hard mogelijk kunt. Je moet je boot goed trimmen. Dat doen we nu hier.”

Is het wel leuk? Je bent een brede verzekeringsman met veel jaren bij ING en NN en de laatste 5,5 jaar bij VGZ. En nu moet je met een kleiner bootje zeilen op het pensioenplasje.
Pensioen is gewoon een issue in Nederland. En ik vind het wel heel leuk om te zien of we in deze nieuwe setting, met een goede focus en dat sterke merk het verschil kunnen maken in pensioenen. Groot is niet altijd beter. Als anderen beter zijn in autoverzekeringen dan is dat prima. Wij focussen op pensioenen.”

Wanneer ben je nummer één in pensioenen?
“Als we de eerste algemene verzekeraar zouden zijn met een positieve NPS. Dat zou ik wel wat vinden. Iedereen zit altijd op min 20 of 30. Als wij positief zijn dan hoop ik daar ook harder mee te groeien. Als mensen ons echt beter vinden dan zouden ook meer werkgevers en intermediair bij ons aan moeten kloppen. In tijd denk ik toch wel minimaal drie jaar nodig te hebben voor die eerste plek.”

Heb je daarvoor ook het intermediair nodig?
“Ja, pensioen verkoop je niet zo makkelijk. Het vraagt uitleg. En daar zijn pensioenadviseurs voor nodig. Het is ongelofelijk belangrijk, maar veel mensen willen zich er niet in verdiepen. Dat geeft kansen voor adviseurs. Want bedrijven en consumenten willen wel weten dat ze goed zitten.”

Twijfelde je niet even toen Athora belde? Ze zijn niet onomstreden.
“Ik vond het wel intrigerend. Na 5,5 jaar zorg was het ook wel tijd voor iets anders. Ik kom uit die verzekeringswereld. En Athora wilde zich specialiseren op dit terrein in Nederland. Ik had er een goed gevoel bij. En het merk Zwitserleven hielp ook. Er zit hier veel kennis. En het is een uitdaging, want het is niet makkelijk. Dit vraagt jarenlang heel consistent opereren. En we zullen dat ook doen tegen een goede prijs. Want dat blijft ook belangrijk.”

We zijn een Nederlands bedrijf dat zich ook voornamelijk op Nederland richt. Met Nederlands toezicht”

Athora was ook een beetje een verdachte club… blijft het geld van de polishouders wel veilig met die financiële wizards uit Bermuda? Dat zorgde voor onrust in politiek en samenleving.
“Nee, we hebben goede afspraken gemaakt met DNB. We zijn een zelfstandige Nederlandse organisatie met een Nederlandse RvC. En daar rapporteer ik aan. Ik ben blij met Athora. Het is een kapitaalkrachtige club. Met veel kennis van beleggingen. Maar het moet uiteindelijk voor de polishouder beter zijn dat hij bij ons zit. Er wordt veel gezegd over private equity. Het kan ook best zo zijn dat we stukjes van de beleggingsportefeuilles bij externe mandaten neerleggen. Apollo, dat achter Athora zit, zou ook een van die partijen kunnen zijn. Maar dat moet dan wel volgens marktcondities zijn en de fees die betaald worden ook. Daar is een aparte afdeling voor die zorgt dat transacties marktconform zijn. Daar is echt over nagedacht. Een groot deel van de beleggingen deden we al zelf en dat blijven we doen. Zijn er spelers die op bepaalde gebieden beter zijn, dan gaat het volgens de normen die we hanteren. Maar we zijn een Nederlands bedrijf dat zich ook voornamelijk op Nederland richt. Met Nederlands toezicht.”

Jos Baeten van ASR was nogal boos dat Vivat aan zijn neus voorbij ging. Hij zei dat het voor die hoge overnameprijs nooit uit kan en dat polishouders daar de dupe van worden door te risicovolle beleggingen. Heb je hem nog gebeld?
“Nee. Dat was zijn mening. Moet hij weten. Ik vind er niks van.”

Waar moet de kostenreductie vandaan komen?
“De helft van de 30 procent die we de komende jaren willen besparen komen uit kosten bij vooral Reaal, die we niet meer nodig hebben. Schade is verdwenen. Dan houd je overhead over die je niet nodig hebt. De andere helft komt uit kosten verlagen. Dat kan ook omdat je een veel minder complex bedrijf wordt. We leggen daarmee een betere propositie neer en samen met een goede service moeten we dan aantrekkelijker worden dan de concurrentie.”

Vivat had 2.200 fte. Bijna 600 gaan er naar NN met schade. Dan verdwijnen er nog eens 500 en dan houd je…
“…Zo’n 1.000 tot 1.100 fte over. Dat is een aanzienlijke verkleining en daarmee kun je de organisatie aanmerkelijk versimpelen. Vergis je niet: in elke organisatie is er ruimte voor meer efficiency. Als je echt wilt, dan vind je plekken waar het beter kan. Het gaat ook gewoon over jouw pensioen-euro. Die kan ik dan beter in een goede belegging stoppen dan het uitgeven aan een mooi kantoor met kunst aan de muur.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.