nieuws

Buschauffeur en machinist gaan over naar één groot OV-pensioenfonds

Pensioen 1937

Het Spoorwegpensioenfonds (SPF) en de Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer (SPOV) gaan in 2020 samen verder. Door de fusie ontstaat een nieuw fonds met in totaal 100.000 deelnemers, 90 aangesloten werkgevers en een belegd vermogen van ongeveer 23 miljard euro. De nieuwe naam van het fonds wordt Pensioenfonds Rail en Openbaar Vervoer. Op 1 april 2020 is de fusie effectief.

Buschauffeur en machinist gaan over naar één groot OV-pensioenfonds

Het samengaan wordt volgens de bestuurders van beide fondsen ondersteund door zowel de vakverenigingen als de werkgevers. Volgens SPF-directeur Gerard Groten is de fusie een gevolg van de steeds strengere eisen op het gebied van wet- en regelgeving. “Door de fusie nemen beide pensioenfondsen de toekomst in eigen hand.”

Het nieuwe fonds wil meer aandacht geven aan de dienstverlening en innovatievere producten. “Tegelijkertijd veranderen we niets aan ons DNA: we blijven laagdrempelig, persoonlijk en spreken de taal van de deelnemers”, zegt Groten.

Kostenefficiënter fonds

Volgens SPOV-directeur Peter-Paul Witte hebben de fondsen al veel met elkaar gemeen. Niet alleen zijn de sectoren nauw verwant, de fondsen werken ook al samen met dezelfde pensioenuitvoerder. “Deze lijn trekken we nu door”, zegt Witte. “Door de handen ineen te slaan, creëren we niet alleen een kostenefficiënter fonds met een herkenbaar gezicht voor de gehele sector Rail en Openbaar Vervoer, maar geven we ook een impuls aan de arbeidsmobiliteit in de sector.”

Dekkingsgraad

Beide bedrijfstakpensioenfondsen staan er overigens relatief goed voor. De beleidsdekkingsgraad van het Spoorwegpensioenfonds was op 1 september 109,4 procent (18,5 mld belegd vermogen). Het Pensioenfonds Openbaar Vervoer stond in september op een jaargemiddelde van 107,1 procent (4,5 mld belegd vermogen).

Reageer op dit artikel