nieuws

Scildon waarschuwt voor juridische gevolgen gebrekkige pensioencommunicatie

Pensioen 2871

Pensioenaanbieders, pensioenadviseurs en werkgevers die nalaten om deelnemers actief te informeren over hun pensioen moeten vrezen voor juridische stappen. Daarvoor waarschuwt pensioencoach Christina Bazan y Kapteijns van Scildon. Volgens haar zijn achter de schermen al zaken geschikt en is het een kwestie van tijd voor er een gerechtelijke uitspraak ligt.

Scildon waarschuwt voor juridische gevolgen gebrekkige pensioencommunicatie

Volgens Bazan y Kapteijns (foto) is er een sterke juridische noodzaak om kritisch te kijken naar het communicatiebeleid rondom pensioenen. Jurisprudentie over werkgevers, aanbieders en adviseurs die opdraaien voor schade ontstaan door onjuiste of onvolledige informatie over de pensioenvoorzieningen is inmiddels volop voorhanden, zegt ze in een persbericht van de levensverzekeraar. “We vinden het inmiddels allemaal vrij normaal dat professionals correcte informatie geven.”

Nieuwe trend

Er nadert echter een nieuwe juridische trend, waarschuwt de pensioencoach. Daarbij wordt niet verweten dat er verkeerde informatie is gegeven, maar dat er helemaal geen informatie is gegeven. Werkgevers en pensioenaanbieders en -adviseurs laten in dat geval na deelnemers actief te informeren. Christina Bazan y Kapteijns: “Achter de voordeur zijn inmiddels de eerste schikkingen door verschillende partijen getroffen. Binnen afzienbare termijn zullen er ook rechterlijke uitspraken op dit punt gaan volgen.”

Ondersteuning

Volgens Scildon-directeur Michel van Dam ligt er ook een taak weggelegd voor pensioenverzekeraars. Zij kunnen pensioenadviseurs helpen een goede pensioencommunicatie mogelijk te maken. Er moet volgens hem meer aandacht komen voor de kwaliteit van communicatie over pensioen. “Wij hebben er groot belang bij om initiatieven van financieel adviseurs te ondersteunen als die de pensioencommunicatie naar werkgevers en werknemers versterken. Werkgevers kiezen niet alleen voor een goede pensioenregeling voor hun medewerkers, maar ook voor de support die geboden wordt bij de pensioencommunicatie door financieel adviseur en aanbieder.”

Reageer op dit artikel