nieuws

Aandeelhouders steken € 25 miljoen extra in Brand New Day voor snellere groei

Pensioen 1886

Brand New Day wil versneld groeien op de pensioenspaarmarkt. Daartoe heeft de online pensioenbank geld opgehaald bij de bestaande aandeelhouders Hartwig, ASR en VvAA. Samen doen zij een kapitaalinjectie van € 25 miljoen.

Aandeelhouders steken € 25 miljoen extra in Brand New Day voor snellere groei

De investering van investeerder Hartwig en verzekeraars ASR en VvAA gebruikt Brand New Day volledig om het eigen vermogen te versterken. Zo hoopt de bank de komende jaren sneller te kunnen groeien op de pensioenspaarmarkt. Hoe meer (pensioen)spaargeld een bank wil aantrekken en uitzetten, hoe hoger het eigen vermogen moet zijn.

Bankvergunning

Brand New Day mag sinds anderhalf jaar spaarproducten aanbieden. Toen kreeg de online bank een bankvergunning. Voor die tijd kon het enkel pensioenproducten op basis van beleggen verstrekken. De kapitaalinjectie van € 25 miljoen moet leiden tot snellere groei in spaarproducten en een hogere winstgevendheid. Op dit moment hebben ongeveer 4.500 bedrijven de pensioenopbouw bij Brand New Day geregeld. De bank heeft 260.000 particuliere rekeninghouders.

Twee aandelenemissies

De investering vindt plaats in twee ronden van aandelenemissies. Het eerste deel van € 15 miljoen is inmiddels afgerond. Het tweede deel van € 10 miljoen vindt naar verwachting in juli 2019 af. De Nederlandsche Bank moet daar nog goedkeuring voor geven. Brand New Day heeft naast de oprichters Kalo Bagijn (foto) en Thierry Schaap drie aandeelhouders: Hartwig, ASR en VvAA.

Reageer op dit artikel