nieuws

Winterserie (8) – Frank Driessen (Aon): ‘Vertrouwen in toekomstig pensioen heeft dieptepunt bereikt’

Pensioen 956

2018 kende de nodige smaakmakers in de financiële dienstverlening. Een van hen was Frank Driessen, CEO van Aon Retirement & Investment. In de maandelijkse Pensioenthermometer van het bedrijf uit Driessen regelmatig zijn kritiek op de voortgang van de pensioenonderhandelingen tussen de sociale partners. Volgens de Aon-topman is er vooral daadkracht nodig om de patstelling te doorbreken.

Winterserie (8) – Frank Driessen (Aon): ‘Vertrouwen in toekomstig pensioen heeft dieptepunt bereikt’

Was het kerstdiner vegetarisch of stond er ouderwets een kalkoen op tafel?
“Geen van beide. Maar het vleesgehalte wordt wel ieder jaar minder moet ik zeggen. Meer groente en vis komen op tafel. We houden van gourmetten met Kerst, dus iedereen kan zijn eigen bordje samenstellen. Bewuster bezig zijn met wat je eet neemt toe.  Ook door het jaar heen thuis en in restaurants eten we regelmatig vegetarisch. En ik moet zeggen, ook dat is heerlijk!”

Wat is de beste manier om te ontspannen tijdens de feestdagen?
“Niet alleen op de bank zitten, maar gezellig bezig zijn met bijvoorbeeld voorbereidingen treffen in de keuken voor de visite die gaat komen. Of lekker samen een wandeling maken, maar natuurlijk ook bijkletsen met familie en vrienden of een leuke film kijken. Het samenzijn in een gezellige sfeer stimuleert de ontspanning.”

Welke gebeurtenis uit het afgelopen jaar heeft u positief verrast?
“Aon heeft eind 2017 Unirobe Meeùs Groep (UMG) overgenomen waardoor 2018 stond in het teken van de integratie van beide bedrijven. Het is geweldig om te zien hoe voortvarend deze integratie verloopt en hoe enorm gedreven alle medewerkers zijn om te bouwen aan de gezamenlijke toekomst. Natuurlijk gaat een integratie gepaard met veel interne projecten, maar het heeft mij enorm verrast hoe sterk de focus van alle medewerkers gericht bleef op onze klanten. De kwaliteit van diensten en advisering die klanten verwachten van ons, is sterk gecontinueerd. Ik had hier vooraf de nodige twijfels over, maar de realiteit verraste mij.”

Nog een jaar met uitstel van maatregelen moet echt voorkomen worden

Wat hoopt u in 2019 niet meer mee te maken?
“Dan kom ik toch terecht op het terrein van pensioenen, waarin ik actief ben. Na zoveel jaren discussie over een nieuw duurzaam pensioenstelsel in Nederland is recent opnieuw een patstelling ontstaan tussen sociale partners. De noodzaak tot een verandering is hard nodig. Het geloof en vertrouwen bij de Nederlanders in hun toekomstig pensioen heeft een dieptepunt bereikt. Het vergt daadkracht om hier een draai in te creëren. Dus nog een jaar met uitstel van maatregelen moet echt voorkomen worden.”

Van welke ontwikkeling heeft u hoge verwachtingen in 2019?
“Voor mij wordt 2019 het jaar waarin we bewuster omgaan met onze tijdsbesteding aan sociale media en e-mail gebruik. De huidige ontwikkeling om alle informatie en nieuws te lezen en te verwerken draagt steeds meer bij aan stress en onbalans van medewerkers. Dit gaat ten koste van ons welzijn en gezondheid. Dit bewustwordingsproces zal ertoe leiden dat bedrijven maatregelen gaan treffen om hun werknemers in bescherming te nemen met betrekking tot de overkill aan berichten en de snelheid waarop hierop gereageerd wordt. Zo verwacht ik dat meer bedrijven hun medewerkers verbieden de smartphone in de auto te gebruiken. Medewerkers dienen in meetings en vergaderingen zich te focussen op de onderwerpen die besproken worden en niet gelijktijdig vanuit de laptop andere mails te beantwoorden of de smartphone te gebruiken. Ook zal de overload aan mails aan banden worden gelegd door alleen nog mails te sturen naar die personen waarvoor het echt is bedoeld.”

Welk goed voornemen gaat Aon volgend jaar zeker waarmaken?
“Aon is met 2.600 medewerkers in Nederland zeer sterk gepositioneerd als risico- en verzekeringsadviseur. We zijn nummer 1 in de top 100 Intermediair-bedrijven. Ook al zijn we als kantoor veelzijdig actief op diverse thema’s op het gebied van Risk, Retirement and Health, de klant ziet ons als één bedrijf. Wij willen onze klanten ontzorgen door zekerheid te bieden voor de financiële risico’s die ze lopen en hen in staat stellen succesvol te zijn. Iedere klant bedienen en hen te helpen vanuit een gecoördineerd klantteam met diverse invalshoeken zal in 2019 krachtig worden uitgerold.”

Reageer op dit artikel