nieuws

Onderlinge ‘s-Gravenhage verhuist en kiest specifiek voor 40-plusser

Pensioen 4956

Levensverzekeraar Onderlinge ‘s-Gravenhage, gaat zich nadrukkelijker met pensioenproducten richten op mensen die aan het tweede deel van hun leven zijn begonnen. Dat gaat dan, met onder meer een nieuwe website en een opgefriste huisstijl gebeuren vanuit een nieuwe kantoor in het tweede kwartaal van 2019. Volgens directeur Seada van den Herik wordt dienstverlening het uitgangspunt.

Onderlinge ‘s-Gravenhage verhuist en kiest specifiek voor 40-plusser

Als je vanaf het Buitenhof in Den Haag over het Noordeinde naar het kantoor van de Onderlinge ‘s-Gravenhage loopt, waan je je helemaal in de beleveniseconomie. Naast de typisch Haagse sjiek, biedt de straat, waar ook het werkpaleis van Koning Willem-Alexander staat, ook een aantal prototypes van retailers en dienstverleners nieuwe stijl. Al bijna onvermijdelijk is de opgefriste barbier waar de flessen whiskey in de etalage liggen. Maar er is ook een hippe fietsenwinkel waar je tijdens het plakken van je band direct een ingewikkelde bak koffie kunt bestellen.”

Gazon off limits 

Bij de Onderlinge ‘s-Gravenhage is er op eerste gezicht nog weinig van die moderne fratsen te merken. Je moet er aanbellen, waarna je binnen wordt gelaten, om vervolgens, trapje op, gangetje door in de wachtkamer plaats te mogen nemen. Wel eigentijds: directielid Seada van den Herik haalt je vervolgens zelf op en tovert een bak koffie voor je in het kleine keukentje. Tijdens -zo lijkt het- de laatste warme middag van het jaar geeft ze in de binnentuin een toelichting op de nieuwe stappen die de verzekeraar heeft gezet sinds Van den Herik (ex-Vivat) anderhalf jaar geleden haar entree maakte. De kingsize tuintafels zijn ook nieuw, voorheen was het gazon off limits voor de medewerkers die hoofdzakelijk voor het gaan van en naar de auto of fiets iets in de tuin hadden te zoeken.

Geen bandje

Gevraagd naar de beleving bij de Onderlinge stelt een goed geluimde Van den Herik na een korte overpeinzing: “Je mag ons als klant altijd bellen en we nemen altijd op. We hebben geen bandje en bij ons staat het telefoonnummer gewoon op de voorpagina van onze opgefriste site en niet ergens achteraf weggestopt. Natuurlijk bellen klanten dan wel eens voor een adreswijziging maar over het algemeen gaat het om zaken die voor hen belangrijk zijn; bijvoorbeeld hun geld of hun huis.”

Ouderwetse dingen

Dat de jongere generaties al amper meer weten dat je buiten het razendsnel typen met twee duimen ook met spraak kunt communiceren, vindt Van den Herik niet zo relevant. “Sommige ouderwetse dingen zijn niet zo slecht. Bij de drang naar vernieuwing moet je het oude wat werkt bewaren. Vaak draait het hoofdzakelijk om waar efficiencywinst valt te behalen, terwijl het belangrijkste is om die klant zo goed mogelijk te helpen.”

Daarbij heeft Onderlinge ook gekeken naar welke klanten het doorgaans bedient en waar de levensverzekeraar zich het beste op kan focussen. Het blijken, volgens het gebruikelijke jargon, kosmopolieten en postmaterialisten te zijn. Mensen in de tweede helft van hun leven.

Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn

Van den Herik erkent dat het onder marketeers een weinig aantrekkelijke doelgroep is. “Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. Niet voor niets vinden we als samenleving dat pensioen voor een deel verplicht moet zijn, maar je moet er vanaf een bepaalde leeftijd ook zelf over na gaan denken. De doelgroep 40-plussers is toch meer dan helft van de bevolking. Het is van oudsher zo dat we daar in Nederland wat minder aandacht voor hebben,  maar als je er beter over nadenkt horen er wel heel veel diensten bij, neem alleen de politieke partijen, de bladen en de omroepen.”

Bezoek aan seniorenbeurs

Ze vervolgt: “Specifiek voor de pensioensituatie denk je dan aan mensen die over de generaties heen kijken. Die later willen schenken of geld willen reserveren, bijvoorbeeld voor de opleiding van de kinderen. Wij richten ons dan niet op de exclusieve groep hele rijke Nederlanders, maar op mensen met een mooi vermogen. Als je modaal of minder dan modaal verdient, heb je dat geld voor een groot deel nodig om van te leven. Vanaf twee keer modaal is er vaak meer ruimte om te sparen. Die mensen zijn ook bezig met de vraag wat ze kunnen doen voor de samenleving. Maar we staan pas aan het begin. We kijken heel goed naar wat de doelgroep wil. Dus sturen we ook drie mensen naar de seniorenbeurs, wat dan onder collega’s tot de nodige hilariteit leidt. Toch kun je je juist onderscheiden door wel te kiezen voor die oudere doelgroep. Coca Cola heeft niet voor niets een hele specifieke campagne gericht op oudere consumenten om hun suikervrije cola aan de man te brengen. Iedereen richt zich al op die jongere doelgroep. Daar gaan wij met onze beperkte schaalgrootte geen potten breken, terwijl als grote verzekeraars zich al te zeer gaan richten op ouderen ze het contact met de andere doelgroepen dreigen te verliezen.”

Jongere generaties

De keuze voor 40-plussers betekent een verfijning van de strategie ten opzichte van vorig jaar toen Van den Herik het onderlinge gedachtegoed ook in een opgefriste vorm bij jongere generaties onder de aandacht wilde brengen. “Het is ook onze ervaring dat het bijna niet lukt om twintigers en dertigers aan te laten haken bij pensioen. Die zijn daar totaal niet mee bezig. Je kunt wel allerlei apps bedenken om de interesse aan te wakkeren, maar het kopieergedrag daarvan is groot. De keuze voor een doelgroep die heel bewust bezig is met later past bovendien heel erg goed bij onze roots.”

Met pijn in het hart

Die klanten kunnen in het tweede kwartaal van 2019 anders dan nu ook echt langskomen bij de Onderlinge om de dienstverlening te ‘beleven’. De verzekeraar verruilt dan  na ruim een eeuw de locatie aan de Zeestraat in hartje Den Haag voor een nieuw onderkomen in de buurt van station Den Haag Laan van NOI, waar wel meer financiële dienstverleners zijn gevestigd. Van den Herik: “We doen dat, ook gelet op deze unieke binnentuin, met pijn in het hart. Een aantal medewerkers heeft nog meegemaakt dat we hier nieuwbouw hebben gepleegd, maar dat is inmiddels ook al weer veertig jaar geleden. Het komt er feitelijk op neer dat, willen we toe naar een moderne bedrijfsvoering die is gericht op dienstverlening, we het huidige pand wel heel erg drastisch zouden moeten aanpakken. De locatie is letterlijk nog een gesloten bolwerk. In het nieuwe kantoor hebben we straks ook een vergaderzaal die derden kunnen gebruiken en een groot werkcafé. Daarmee worden we echt weer een onderlinge. Het nieuwe geeft ons ook de ruimte om direct over te gaan naar een nieuwe IT-omgeving in plaats van dat we hier met lapmiddelen aan de slag moeten. Bovendien zitten we hier ook best ruim in ons jasje, dus we besparen ook op onze kosten. Dan komt weer ten gunste van onze deelnemers.”

Er zijn maar weinig mensen die echt regelmatig zelf willen kijken wat hun lifecycle heeft gedaan

Als onderdeel van de operatie ‘luiken open’ is verder het opfrissen van de website en de huisstijl van  Onderlinge onlangs afgerond. Zo is het logo met strakkere lijnen en aangepaste kleuren frisser en eigentijdser gemaakt en heeft het woord ‘Onderlinge’ meer nadruk gekregen. Ook heeft de verzekeraar een nieuwe homepage waarop in twee-en-een-halve minuut ‘Het verhaal van Onderlinge ’s-Gravenhage’ wordt verteld.  Ook de nieuwe producten die vorig jaar werden geïntroduceerd zijn weer wat getweakt. Zo is het verlengingsproces bij de pensioenpropositie -het GarantiePlus Pensioen- nu volledig STP ingericht en is er meer differentiatie in de termijnen bij het lijfrenteproduct. “Voor mensen die nu nog vallen onder het oude regiem en niet willen aflossen rest er vaak alleen het banksparen waarbij ze dan hun rechten verkiezen. Die mensen willen we een alternatief product voor de resterende looptijd aanbieden.”

Vertrouwen op intermediair

De radiospotjes keren terug onder het motto ‘Oude zekerheden in een nieuw jasje’, maar voor het grootste deel blijft Onderlinge vertrouwen op het intermediair. “Pensioen is vrijwel altijd complex. Het gaat er over hoe iemand in het leven staat. Daar hoort een financieel plan bij. En zeker bij collectief pensioen heb je als werkgever gewoon een adviseur nodig. Juist aan zekerheid wordt heel veel waarde gehecht. Er zijn maar weinig mensen die echt regelmatig zelf willen kijken wat hun lifecycle heeft gedaan. We hebben veel notarissen en accountants als klant. Misschien juist omdat ze weten dat het ook fout kan gaan in het leven, willen ze met hun pensioen geen risico lopen.”

Reageer op dit artikel