'Pensioencommunicatie moet niet prikkelen op angst, maar op hebzucht'

'Pensioencommunicatie moet niet prikkelen op angst, maar op hebzucht'

Om mensen tot actie aan te zetten voor hun pensioen heb je eerst hun aandacht nodig. En om dat te bewerkstellingen namen twee oud-Zwitserleven-mannen neurowetenschapper Victor Lamme in de arm. Hij hielp hen de communicatietool PensioenBij voor pensioenadviseurs te maken die niet inspeelt op angst, maar op hebzucht en kuddegedrag. "Als je mensen positief prikkelt, zullen ze eerder in actie komen."

Met PensioenBij willen Hans Donkervoet en Ronald Gort, beiden met een Zwitserleven-achtergrond, bewerkstelligen dat werknemers niet langer negatief reageren op pensioenonderwerpen. Twee jaar geleden namen ze afscheid van de pensioenverzekeraar en sinds kort is hun pensioencommunicatietool op de markt. Het moet pensioenadviseurs een platform bieden om werkgevers en werknemers meer te betrekken bij hun eigen pensioenregeling.

Wegrennen van brand

Hoogleraar cognitieve neurowetenschap Victor Lamme van de Universiteit van Amsterdam hielp hen daarbij. “Hij liet ons kijken naar hoe ons brein omgaat met informatie”, vertelt Gort. “Veel pensioencommunicatie is gericht op angst: je bouwt te weinig op, je bent te laat. Op de angstprikkel reageren mensen heel negatief. Vergelijk het met een wandeling in een bos waar bomen in brand staan. Dan is het eerste wat je doet de andere kant op rennen. Dat gebeurt ook als het over pensioen gaat.”

Positieve prikkels

Lamme onderscheidt drie prikkels in de hersenen. Naast angst zijn dat hebzucht en kuddegedrag. Op die laatste twee moet je inspelen, leerden Gort en Donkervoet. Die laatste: “Daarom noemen wij het geen ouderdomspensioen, maar geld voor straks. Dat speelt in op hebzucht, wat overigens helemaal niet negatief is.” Gort: “De combinatie van beelden, iconen en tekst zorgen voor positieve prikkels en die moeten aanzetten tot actie.”

Mitsen en maren

Zo lieten Gort en Donkervoet hun hele tool doorlichten. Een ANW-hiaat heet bij PensioenBij ‘extra geld voor je partner’ en bij nabestaandepensioen spreken ze niet over ‘overlijden’ maar over ‘wat er voor je gezin is geregeld’. “Vaak wordt bij pensioencommunicatie gesproken over mitsen en maren. Dat komt doordat de uitvoerder zich aan de richtlijnen van de AFM moet houden, maar wij vinden dat gewone mensen het moeten begrijpen”, aldus Gort.

Tot te veel versimpeling leidt dat volgens hem niet. Donkervoet: “Ook door de wetgever verplichte informatie past hierin. Maar wij vertellen het anders. Prikkelender, alleen dan kun je aandacht vasthouden en actie initiëren.”

Dicht bij deelnemers

Gort en Donkervoet zijn in hun eerste halfjaar gegroeid naar 20 pensioenadvieskantoren die van het platform gebruikmaken. Met PensioenBij kunnen zij voor werkgevers een pensioenomgeving creëren waarmee zij op hun beurt werknemers kunnen informeren. Het platform bevat tools voor het maken van websites presentaties en het plannen van bijeenkomsten en gesprekken.

In begrijpelijke taal dus, en met actieknoppen om direct een afspraak te maken voor een adviesgesprek. Ook dat gebeurde op advies van neurowetenschapper Lamme. “Hoe breng je pensioen dicht bij de deelnemer? Met eenvoudige call to actions", aldus Donkervoet. "Een dag na een presentatie bedenkt iemand niet meer dat hij iets voor zijn pensioen moet regelen. Je moet het zo makkelijk mogelijk maken: de tijd tussen prikkel en actie moet praktisch nul zijn.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.