nieuws

Bianca Tetteroo (Achmea): ‘One-size-fits-all-pensioen past niet langer’

Pensioen 1636

Bianca Tetteroo (Achmea): ‘One-size-fits-all-pensioen past niet langer’

Pensioen wordt steeds meer een persoonlijke verantwoordelijkheid. Dat betekent ook dat de one-size-fits-all-benadering van pensioen in de tweede pijler niet langer past. Dat stelt Achmea-bestuurder Bianca Tetteroo, verantwoordelijk voor pensioenen, in Pensioen Pro.

Volgens Tetteroo is het onvermijdelijk dat het pensioenstelsel beweegt richting een meer persoonlijke benadering van pensioen. “Met meer keuzevrijheid voor de deelnemer. Daar passen persoonlijke pensioenpotten bij, met solidariteit in de uitkeringsfase”, zegt ze in een interview met Pensioen Pro.

Te complex

Vorige maand lekte juist een conceptakkoord uit waarin geen individuele pensioenpotjes zijn voorzien. Volgens de Achmea-bestuurder houden sociale partners te veel vast aan zaken uit het verleden. “Begrijpelijk, maar daardoor komen we onvoldoende tegemoet aan de behoefte aan meer transparantie en wordt het te complex.”

Product van de toekomst

In het interview noemt Tetteroo DC-regelingen waarin je kunt doorbeleggen na de pensioendatum het product van de toekomst. Achmea biedt met het Centraal Beheer APF (algemeen pensioenfonds) zowel DB- als DC-regelingen en ook combinaties van beide. De bestuurder verwacht dat die markt gaat groeien. “Er zit de komende twee jaar zeker € 14 à € 15 miljard in de markt bij ondernemingsfondsen die ermee willen stoppen. Toen we begonnen, dachten we dat het APF vooral aantrekkelijk zou zijn voor fondsen met een vermogen tot zo’n € 250 miljoen”, zegt ze tegen Pensioen Pro. “Nu merken we dat het APF ook interessant is voor grotere fondsen, tot € 2 miljard. Dus de markt komt later op gang, maar hij is wel groter.”

Coachende rol

Tetteroo ziet voor Achmea een rol weggelegd als financiële coach die de klant bij de vele keuzemogelijkheden in pensioen. “Iedereen heeft een andere behoefte. Mensen hebben een eigen huis, of niet. Ze sparen in de derde pijler, of op een gewone spaarrekening. Je hebt het totaalbeeld nodig om te weten of je voldoende pensioen opbouwt. Dat overzicht hebben de meeste mensen nu niet, omdat alles in verschillende potjes zit.”

Bedieningsniveau van retail

In de praktijk betekent dat volgens haar dat klanten ook makkelijker bij je terecht moeten kunnen. Centraal Beheer heeft daarvoor een nieuwe portal gelanceerd. Volgens Tetteroo loggen werkgevers 30% vaker in, omdat de nieuwe portal aantrekkelijker en begrijpelijker is. “De one-size-fits-all-benadering van pensioen in de tweede pijler past niet langer. Wij streven naar collectieve pensioenuitvoering met het bedieningsniveau van de retail. Waarom kun je bij Coolblue 24 uur per dag terecht en bij je pensioenfonds niet? Met een goede digitale omgeving kun je mensen helpen de juiste keuzes te maken.”

Reageer op dit artikel