Tulpenfonds introduceert AOV-oplossing voor zzp'ers in de binnenvaart
Tulpenfonds en Aflos & Crew Management zijn een samenwerking aangegaan. De twee partijen introduceren vangnet voor arbeidsongeschiktheid onder zelfstandigen in de binnenvaart.

Tulpenfonds en Aflos & Crew Management zijn een samenwerking aangegaan. De twee partijen introduceren vangnet voor arbeidsongeschiktheid onder zelfstandigen in de binnenvaart.

Het aantal schepen dat verloren gaat op de internationale wateren blijft historisch laag. In 2020 vergingen 49 schepen met een brutotonnage boven de 100. Dat is vergelijkbaar met 2019, toen er 48 grote vaartuigen als verloren werden beschouwd. Tien jaar geleden was dat jaarlijks twee keer zo veel, blijkt uit een rapportage van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).

Provisietransparantie. Consolidatie. Verharding in de zakelijke markt. Het intermediair kent anno 2021 vele uitdagingen. Wie zijn dan de intermediairs die ondanks alles toch nu starten? In een serie op AMweb gaan we met deze ondernemers in gesprek. Adviseur in scheepsvaartverzekeringen Ship Insurance International is als eerste aan de beurt.

Na een jarenlang pleidooi van onder meer het Verbond van Verzekeraars lijkt het volgend jaar dan toch zover: Nederlandse zeeschepen mogen private beveiligers inzetten als bescherming tegen piraterij.

Een schip lijdt (motor)schade door vermeende sabotage, maar de schade wordt niet vergoed door ASR: er zijn geen braaksporen waargenomen. Met dat argument komt de verzekeraar bij het gerechtshof echter niet ver. Een doornsleutel zit ASR dwars.
Arntz | van Helden bv heeft per 1 oktober een nieuwe vestiging in Nieuwleusen geopend. Op dezelfde datum trad schade-expert Rutger Fortuin (35) in dienst.

Een consument stak in 2010 vanuit zijn pensioen bv honderdduizend dollar in een scheepvaartfonds van Hanzevast Capital. Acht jaar later wordt het fonds opgeheven en is de man zijn volledige inleg kwijt. Bij Kifid claimt hij zijn ton terug, omdat hij zoveel risico nooit had willen lopen met zijn pensioenvermogen. Volgens Kifid had de consument bekend moeten zijn met de risico's. De claim is afgewezen.

De veiligheid op zee verbetert. Het aantal grote verliezen in de scheepvaart bevindt zich op het laagste niveau van deze eeuw. Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) becijferde dat er vorig jaar 46 schepen verloren gingen zwaarder dan 100 ton bruto. Dat is de helft minder dan een jaar eerder en ligt zelfs 55 procent onder het 10-jarig gemiddelde van 104 grote verliezen. Het aantal incidenten op zee neemt overigens amper af.

Op 12 mei 2009 heeft een bestuurder van rederij Carisbrooke een gesprek met een adviseur bij Vanbreda. De adviseur levert de gevraagde bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering, maar die geeft geen dekking voor de schadeclaim van 60.000 euro die Carisbrooke vier jaar later voor de kiezen krijgt. Verzekeraar Chubb weigerde volgens een eerdere uitspraak terecht dekking en ook Vanbreda valt in het adviestraject niets te verwijten, oordeelde de rechtbank in Rotterdam.

Het superjacht Lonian heeft op de eerste vaart al flinke schade opgelopen. Tijdens de tocht van werf in Aalsmeer naar de haven in Rotterdam voer het schip in Leimuiden langs een meerpaal met een uitstekende spijker. De lak op de romp raakte daardoor flink beschadigd. Medewerkers van de jachtbouwers bedekten de krassen met gele tape. Over de omvang van de schade is nog niets bekend.
