'Alleen werken met tussenpersonen die een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben'
Behalve klachten over concrete verzekeraars ontvangt de Ombudsman ook klachten tegen 'de verzekering', die bij nader inzien gericht blijken te zijn tegen een onafhankelijke tussenpersoon. Prof. Van Londen is op dit gebied niet bevoegd, en het ligt dus voor de hand de klager door te verwijzen naar de NVA of de NBvA. Het wordt lastig als de tussenpersoon niet bij een van deze organisaties is aangesloten ("Vele tussenpersonen zijn dat helaas niet"). Nog problematischer wordt het als de betrokken tussenpersoon geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering blijkt te hebben. "U kunt zich wel voorstellen hoe een klager zich voelt als tot hem doordringt dat hij binnen de verzekeringsbedrijfstak met zijn klacht niet terecht kan. Omdat dit gevoelen op de bedrijfstak als geheel afstraalt, verdient het aanbeveling dat intermediairmaatschappijen in de toekomst nog uitsluitend relaties onderhouden met tussenpersonen die ten minste een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben."
