Tim Rijvers (DAK): 'Waar onderscheiden hypotheekaanbieders zich op? Rente, rente en rente'

Tim Rijvers (DAK): 'Waar onderscheiden hypotheekaanbieders zich op? Rente, rente en rente'
Tim Rijvers (DAK) en Paul Wessels (Tulp Group).

Als eerste serviceprovider in Nederland lanceert DAK vandaag een eigen hypotheeklabel: Groene Hart Hypotheken. Een label dat zich richt op verduurzaming. Na de introductie van hun autoleaseplatform in 2020 verlaat DAK opnieuw de gebaande paden. "Een steen bijdragen aan de verduurzaming is voor ons belangrijk, zegt directeur Tim Rijvers. "En we doen de dingen graag net even anders dan de concurrent."

Rijvers speelde al langer met de gedachte van een eigen hypotheeklabel voor de DAK adviseurs. De bestaande aanbieders in de markt doen allemaal ongeveer hetzelfde, legt hij uit op zijn kantoor in Nieuwegein. “Waar onderscheiden ze zich op? Op de rente, de rente en op de rente. En misschien een heel klein beetje op voorwaarden, maar dat wordt door wet- en regelgeving steeds verder ingeperkt.”

Ideeën snel gekopieerd

Het proces is volgens Rijvers de enige overgebleven factor om je op te onderscheiden in de hypotheekmarkt. Maar ook daar heeft hij een ergernis. “Alle dingen die je bedenkt en ontwikkelt, worden heel snel gekopieerd, en dan heb je weer hetzelfde als alle andere serviceproviders op het schap liggen.” Een eigen label zou dat kunnen veranderen. Het idee werd concreet toen hij afgelopen zomer op het terras zat met Tulp Group-directeur Paul Wessels.

Tulp Group, het moederbedrijf achter Tulp Hypotheken, treedt op als facilitator van Groene Hart Hypotheken. Het label wordt exclusief aangeboden aan de adviseurs aangesloten bij DAK. Een hypotheekadviseur met een klant die wil verduurzamen, kan nu met het eigen hypotheekproduct alles uit handen nemen. Via De Energiebespaarders wordt er een fysieke woningopname gedaan en kunnen de voorgestelde energiebesparende maatregelen bovendien direct uitgevoerd worden. De klant hoeft zelf niet op zoek te gaan naar een aannemer.

'DAK neemt verantwoordelijkheid'

Klinkt bekend? Dat kan kloppen. Helemaal nieuw is het concept niet. Ook Florius werkt voor hun Verduurzaam Hypotheek op dezelfde manier samen met De Energiebespaarders. En onlangs introduceerde CMIS Group het label Impact Hypotheken die met dezelfde club energieadviseurs verduurzamende klanten belooft te ontzorgen.

Is dat erg? Nee, in hetzelfde dorp kunnen best twee pizzeria’s zitten. Wessels, ook present in Nieuwegein, vindt bovendien dat de bestaande concepten toch niet helemaal met Groene Hart Hypotheken te vergelijken zijn. “Het verschil is de vrijblijvendheid. DAK neemt zelf verantwoordelijkheid; niet zo’n product op het schap zetten en hopen dat het wel goedkomt. Nee, DAK pakt de regie over de verduurzaming en dat heb ik nog niet eerder gezien bij een serviceprovider of adviesorganisatie.”

Geen extra marketing mogelijk

Rijvers vult aan dat DAK in samenwerking met Lindenhaeghe een opleidingsprogramma heeft opgetuigd. De leden van de coöperatie gaan daarin onder meer aan de slag met adviesvaardigheden rond woningverduurzaming. Ook worden zij via online trainingssessies vertrouwd gemaakt met het proces van De Energiebespaarders.

We zullen dit product netjes op dezelfde manier naast alle andere aanbieders op het schap moeten leggen”

Heel veel meer dan dat kan hij aan marketing overigens niet doen. “We gaan niet harder iets roepen over Groene Hart dan over een andere hypotheek. Dat zou sturing in de hand werken en dat mag natuurlijk niet”, zegt Rijvers.

Een duidelijk nadeel ten opzichte van de gewone geldverstrekkers, die mogen van de daken schreeuwen dat ze de beste zijn. Maar niet DAK: “Communicatievoordelen hebben we in dat opzicht niet, nee. Dat kan ook niet, want dan krijgen we ruzie met andere geldverstrekkers en dat is zeker niet de bedoeling. We zullen dit product netjes op dezelfde manier naast alle andere aanbieders op het schap moeten leggen.” Wat Rijvers en Wessels betreft moet de propositie met de bijbehorende services het verschil gaan maken. “Dat zullen adviseurs hopelijk snel inzien”, zegt Wessels.

Ambitieuze omzet

Tulp en DAK zijn ambitieus. Om de lancering van een eigen label te laten slagen moet er substantieel omzet gedraaid kunnen worden. “Dat hebben we onderzocht en dat kan”, zegt Wessels. “Dan heb je het over 300 miljoen euro per jaar. Dat past de funders, het past ons als platform en dan past het DAK als organisatie om erin te investeren.” Volgens Wessels zijn veel internationale investeerders momenteel geïnteresseerd in hypotheek-assets met een ESG-element.

Wat het DAK verder oplevert? “Voor ons is het een stuk onderscheidend vermogen. Dat we ons onderscheiden van andere serviceproviders. In onze beleving is dat gelukt”, aldus Rijvers.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.