Hypotheekshop blij met ontstaan van 'hybride midoffices' bij geldverstrekkers

Hypotheekshop blij met ontstaan van 'hybride midoffices' bij geldverstrekkers

Geldverstrekkers hebben de opvang van piekbelasting op midoffice beter voor elkaar dan anderhalf jaar geleden. Dat concludeert de Hypotheekshop uit hun vierjaarlijkse tevredenheidsmeting onder de eigen adviseurs. De hypotheekaanbieders hebben samenwerkingen gezocht met serviceproviders en servicers die grote opstoppingen zoals in de eerste fase van de coronapandemie moeten voorkomen.

Eerst de winnaars. Volgens de hypotheekadviseurs van de CMIS-labels heeft Triodos Bank (uitgevoerd door Triodos en BCM Global) de beste midoffice van Nederland. De top 3 wordt verder gevormd door Lloyds Bank en Munt Hypotheken (Stater). Ondanks een recordaantal aanvragen en grote personeelstekorten neemt de gemiddelde tevredenheid van de tussenpersonen toe. CMIS verklaart dat door de maatregelen die de geldverstrekkers hebben getroffen.

Achtervang op verschillende wijze

De samenwerking met partijen als BCM en Quion leidt volgens CMIS tot een nieuw soort hybride midoffice. Geldverstrekkers kiezen er bijvoorbeeld voor om het eerste akkoord uit te besteden, alleen de aanvragen die de eigen capaciteit overstijgen of simpelweg alle recht-toe-recht-aan-aanvragen.

Liever bellen dan mailen

Daarnaast zijn er ook andere verbeteringen doorgevoerd, zoals vaste dossierbehandelaars, telefonisch contact met de kantoren in plaats van email en het opzetten van fastlanes. Tot slot zijn geldverstrekkers steeds beter geworden in het voorspellen van piekdrukte. Hoewel dat volgens de Hypotheekshop, zeker in het geval van renteverhogingen, wel extra lastig is.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.