Radar, angst voor de bubbel en de afdeling Nee van ING: de meest gelezen hypotheekverhalen van 2021

Radar, angst voor de bubbel en de afdeling Nee van ING: de meest gelezen hypotheekverhalen van 2021

Een hypotheekadviseur wist niet wat 'm overkwam toen hij zag hoe zijn klant zich in het consumentenprogramma Radar beklaagde over zijn hypotheekadvies. Was het een 'enorm slecht' advies zoals Radar beweerde, of vervulde de adviseur gewoon de wens van de klant? Die discussie was in 2021 het best gelezen hypotheekverhaal op AMweb. Ook in de top 10: de angst voor de bubbel en de genadeloze BKR-afdeling van ING.

De 72-jarige consument wilde de overwaarde op zijn huis verzilveren. Daar had hij al verschillende pogingen toe gewaagd, maar nooit was het gelukt. De Brabantse adviseur kreeg het wel voor elkaar. Hij kon zijn hypotheek oversluiten naar ABN Amro en daar enkele andere financieringen in meenemen. Resultaat: lagere maandlasten en 22.400 euro cash in handen.

Ikbenfrits-oprichter Michiel Lensink fileerde dat advies bij Radar. Om tot het bovenstaande resultaat te komen, werd er voor bijna 24.000 euro aan kosten gemaakt. “Mathematisch heb ik gekeken naar de kosten. Vind ik die in verhouding? Dan is het antwoord nee”, zei Lensink over de uitzending tegen AM.

De adviseur in kwestie kwam in het programma niet aan het woord, maar kon hier wel zijn verhaal doen. Volgens hem staat het advies als een huis en in die conclusie vindt hij in ieder geval ABN Amro aan zijn zijde: “Ze hebben me gebeld en bevestigd: hier is niks mee aan de hand.” Het hele verhaal nog eens nalezen kan hier.

Angst voor de zeepbel

Zes op de tien Nederlanders verwachten dat de huizenmarkt een zeepbel is die binnen enkele jaren klapt. Dat kwam in april naar voren uit een onderzoek in opdracht van de Hypotheker. Het eventueel ineenstorten van de woningmarkt zal zware financiële gevolgen hebben voor starters die nog niet veel hebben afgelost en geen overwaarde hebben.

Desalniettemin blijkt uit het onderzoek dat niet veel mensen zich zorgen maken over hun eigen hypotheek. Rentes zijn lang vastgezet en de prijzen lopen zo snel op dat eigenaren in korte tijd veel overwaarde kunnen opbouwen. 2021 is daar geen uitzondering op: de huizenprijzen stegen dit jaar gemiddeld ruim 20 procent.

De afdeling Nee van ING

Als een BKR-registratie onredelijk bezwarend is, dan kun je daar als consument bezwaar tegen maken. Een geldverstrekker moet dan een belangenafweging maken en kan besluiten de codering voortijdig te verwijderen. Een systeem dat over het algemeen goed werkt. Behalve bij ING, zo klagen belangenbehartigers en advocaten. De bank wijst structureel gemotiveerde verzoekschriften ongelezen af en voert kansloze rechtszaken tegen hun eigen klanten. Een advocaat omschrijft het als een killzone-procedure.

Een grote belangenbehartiger trekt aan de bel bij de zoveelste schrijnende procedure. Een weduwnaar die na het overlijden van zijn vrouw de zorg krijgt over drie minderjarige kinderen, komt in financiële problemen. De betalingsregeling met ING komt hij netjes na, maar de A2-codering blijft tot vijf jaar na de laatste aflossing staan. Als hij een huis wil kopen met zijn nieuwe partner, blijkt het een obstakel. Alleen het geregistreerd partnerschap verbreken, het huis kopen en daarna opnieuw de relatie vastleggen biedt soelaas. Of ING moet het bezwaarschrift toewijzen. De bank weigert.

De rechter roept ING tot de orde en is niet mild in zijn oordeel over de handelswijze van de bank. Volgens advocaten zijn dergelijke zaken echter schering en inslag. Een gespecialiseerde advocaat schat in dat 70 procent van de zaken die hij voert tegen ING is. “Dat zegt wel iets, ja”, reageert hij bij AM. Deepak Thakoerdien, directeur van belangenbehartiger Dynamiet, ziet bezwaarschriften van vijf kantjes soms al in letterlijk drie minuten retour komen met een afwijzing. “Dat gebeurt op vrijwel alle verzoeken bij ING. Het is onmogelijk dat ze in die tijd al een gedegen afweging hebben gemaakt.”

De advocaten en belangenbehartigers vermoeden op basis van hun communicatie met de bank dat de BKR-afdeling van ING uit slechts twee man bestaat. Tijdgebrek als oorzaak van dit beleid? Volgens ING is er niets aan de hand, worden alle zaken netjes behandeld en bestaat de afdeling uit ‘5 tot 10 man.’ Het hele verhaal nalezen kan hier.

Ook veel gelezen in 2021:

Ellen Hensbergen (Munt): 'Ik zou de hypotheekrenteaftrek nu echt afschaffen'
Aflossingsblij-brief Florius heeft tegengesteld effect
DNB-plan voor overspannen woningmarkt leidt mogelijk tot kopersstaking
Halalhypotheek: 'Waarom storten beleggers zich hier niet op?'
Klant vindt dat ASR discrimineert met korting op NHG-hypotheek en stapt naar Kifid

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.