ING heeft in het derde kwartaal van 2021 onderzoek laten doen door DVJ Insights onder 144 onafhankelijk financieel adviseurs. Daaruit kwam naar voren dat ook complexe en vooral veranderende regelgeving als bedreiging wordt gezien. Over digitalisering zouden de adviseurs verschillend denken. Zo wordt execution only ook met argusogen bekeken, terwijl de integratie van digitale mogelijkheden in het adviestraject wel als een kans wordt gezien.
'Schrijnende situaties'
Verder verwachten de ondervraagde adviseurs dat de huizenprijzen de komende tijd verder gaan toenemen. Al vindt een groot aantal van hen dat deze ontwikkeling steeds meer negatieve effecten heeft, meldt ING. Veel adviseurs laten in het onderzoek weten dat de krapte op de woningmarkt tot schrijnende situaties in hun dagelijkse praktijk leidt. Door de stijgende huizenprijzen zouden ze de zoektocht van veel starters in teleurstelling zien eindigen.
Verantwoord bieden
Een andere ontwikkeling waar de adviseurs zich zorgen over maken, is het bieden zonder voorbehoud van financiering en zonder bouwkundige keuring. Dit leidt volgens ING regelmatig tot situaties waarbij de koop niet doorgaat maar bieders wel een boete moeten betalen, omdat zij de financiering niet rond krijgen en de koop niet kunnen ontbinden.
Driekwart (75%) van de intermediairs ziet een rol voor zichzelf weggelegd in het adviseren van klanten over het verantwoord uitbrengen van een bod, aldus het onderzoek. Maar zij ervaren ook dat ze vaak te laat in het proces worden ingeschakeld. Hidde Coebergh, directeur Wonen ING: “We roepen daarom alle betrokken partijen in de markt op, vanaf de start van het oriëntatieproces hierin een rol te vervullen. Daarmee voorkomen we samen vervelende situaties en bieden we de klant meer duidelijkheid.”
Verduurzaming grootste kans
In de ING Intermediair Index komt ook verduurzaming aan bod. Ruim twee derde (67%) van de adviseurs verwacht dat het de komende jaren een steeds belangrijker onderdeel van hun werk wordt om klanten op de mogelijkheden hiervan te wijzen. Ruim 80 procent zegt dit al klantgesprekken te benoemen, maar geeft tegelijk aan dat dit nog wel voor verbetering vatbaar is. Verduurzaming wordt door de ondervraagden als grootste kans in het vak gezien, zowel op de korte als lange termijn. Daarna volgen maatwerkoplossingen en bredere financiële planning.