"Juist in een overspannen woningmarkt is het van belang dat consumenten snel kunnen onderscheiden welke aannemers de kwaliteit leveren die je mag verwachten", stellen beide partijen in een persbericht. De SKB Kopersrapporten en de klantreviews op bouwnu.nl moeten dat inzicht geven. Wytzejan de Jong, directeur Woningborg, en Edwin Groot, directeur SKB, tekenden vorige week de samenwerkingsovereenkomst (zie foto).
Onderzoeken naar klanttevredenheid
SKB is de onderzoeksinstantie voor het doen van klanttevredenheidsonderzoeken in de bouw. Door middel van deze onderzoeken (kopersrapporten) geeft de organisatie bouwbedrijven inzicht in de eigen prestaties. Ook kunnen consumenten, als zij dat willen, een korte review geven voor publicatie op vergelijkingssite bouwnu.nl, een initiatief van SKB.
Circa 1.000 aangesloten ondernemingen
Met 40 jaar ervaring en circa 1.000 aangesloten ondernemingen heeft Woningborg een marktleiderspositie in de nieuwbouw woningsector. Al ruim 1 miljoen kopers hebben een woning laten bouwen met een Woningborgcertificaat, dat technische en financiële risico’s van kopers zoveel mogelijk moet beperken. Woningborgspecialisten toetsen de plannen en activiteiten van aangesloten ondernemingen om de kwaliteit te bewaken. Met de samenwerking met SKB wil Woningborg de kwaliteit van de bouw vanuit het klantperspectief een extra boost geven.
Kwaliteit wordt aantoonbaar
Wytzejan de Jong over de samenwerking: “Door onze deelnemers te stimuleren hun klanten het SKB Kopersrapport te laten invullen, wordt gedetailleerd inzichtelijk wat de klant vindt en wordt de geleverde kwaliteit aantoonbaar. Met de informatie uit de rapporten kunnen bouwbedrijven heel gericht hun diensten verder optimaliseren. En dat zorgt voor minder opleverpunten/faalkosten en meer tevreden bouwers én kopers.”