Blauw Research voert dit jaar voor de 24e keer de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers uit. Dit onderzoek meet de ontwikkeling van de prestaties van alle relevante hypotheekverstrekkers op de Nederlandse markt. Het gaat zowel om merkprestaties als om daadwerkelijke dienstverlening zoals die wordt gezien en beleefd door onafhankelijke hypotheekadviseurs. Vorig jaar was Florius de winnaar.
Positie op de markt bepalen
Het onderzoek is bedoeld om hypotheekverstrekkers te helpen aan inzichten om hun positie op de markt te bepalen, te volgen en levert handvatten om hun prestaties te verbeteren. ASR, BLG Wonen en ING hebben de meeste vooruitgang geboekt. De belangrijkste meetpunten daarbij zijn: bekendheid, imago, voorkeurspositie en dienstverlening.
Nominatie onderbouwen voor jury
De genomineerden worden uitgenodigd om hun nominatie te onderbouwen voor een vierkoppige jury, die uiteindelijk bepaalt welke van de drie genomineerde verstrekkers de award wint. De jury neemt de onderzoeksuitkomsten mee in haar beoordeling en kijkt daarnaast ook naar andere criteria. Dit jaar is er veel aandacht voor de manier waarop verstrekkers invulling hebben gegeven aan de afspraken rondom het aankaarten van verduurzaming. De winnaar wordt in oktober bekendgemaakt.