Meijer zegt dat consumenten vaak maar één vakantiehuis kopen. Van risicospreiding is geen sprake en zo ontstaat de mogelijkheid dat je het ‘verkeerde huisje’ hebt gekocht als investering. Van Bruggen ziet steeds meer consumenten in hun winkels die zich laten informeren over de mogelijkheden om te investeren in recreatiewoningen. Die zijn volgens Meijer niet altijd even kritisch op het investeringsobject.
'Kom er nog maar eens af'
“Mensen willen gewoon hun geld laten renderen en maken de locatie ondergeschikt aan dat hogere doel. Wat dat betreft kan een investering snel duurkoop worden, want kom er over tien jaar maar eens vanaf als het huisje niet op een A-locatie staat op het moment dat sparen wel loont. Ook kan het gebeuren dat er op een gegeven moment door bouw sprake is van overcapaciteit. Ook dat werkt niet in je voordeel.”
Vorige zomer een boot, nu een vakantiehuis
Het einde van de coronacrisis is ook een risico. Want hoe populair blijft zo’n vakantie in eigen land nog? “Vorige zomer was men massaal met de aanschaf van een bootje bezig. Nu richten mensen hun pijlen op een vakantiewoning”, zegt Meijer. Hij adviseert consumenten vooral niet te rooskleurige scenario’s te maken en ook rekening te houden met lagere inkomsten.