Ruimte voor consumptieve doelen inmiddels belangrijkste hypotheekvoorwaarde

In het eerste kwartaal van dit jaar werden meer hypotheken verhoogd en overgesloten, dan er aanvragen waren voor de aankoop van een nieuwe woning. Een symptoom van de schaarste. De Hypotheekshop signaleerde in de kwartaaltrends dat de voor klanten belangrijkste hypotheekvoorwaarde voor het eerst in twee jaar gewijzigd is: kan ik overwaarde opnemen voor consumptieve doelen?

Volgens de Hypotheekshop is het niet onverwacht dat consumenten juist de consumptieve ruimte als belangrijkste voorwaarde noemen. De woningnood zorgt voor ongekende prijsstijgingen en het aantal mensen met een torenhoge overwaarde neemt ook toe. De keten geeft drie redenen waarom hun klanten die willen losmaken: om hun kinderen met een schenking ook een eigen huis te gunnen,  een beleggingspand te kopen of hun pensioeninkomen aan te vullen.

Overbrugging van de troon

Voorheen werden de regels omtrent het overbruggingskrediet steevast als belangrijkste hypotheekvoorwaarde genoemd. Ook al een symptoom van de schaarste. Consumenten kopen liefst eerst zelf een nieuw huis voor ze hun bestaande woning te koop zetten.

Verbod op consumptieve financieringen in hypotheek

Onlangs waarschuwde de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs en -bemiddelaars (NVF) al voor de toename van het inzetten van de hypotheek voor consumptieve doelen. Wat NVF-directeur Klaas-Jan Dantuma betreft komt er zelfs een verbod op.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.