Volgens de Hypotheekshop is het niet onverwacht dat consumenten juist de consumptieve ruimte als belangrijkste voorwaarde noemen. De woningnood zorgt voor ongekende prijsstijgingen en het aantal mensen met een torenhoge overwaarde neemt ook toe. De keten geeft drie redenen waarom hun klanten die willen losmaken: om hun kinderen met een schenking ook een eigen huis te gunnen, een beleggingspand te kopen of hun pensioeninkomen aan te vullen.
Overbrugging van de troon
Voorheen werden de regels omtrent het overbruggingskrediet steevast als belangrijkste hypotheekvoorwaarde genoemd. Ook al een symptoom van de schaarste. Consumenten kopen liefst eerst zelf een nieuw huis voor ze hun bestaande woning te koop zetten.
Verbod op consumptieve financieringen in hypotheek
Onlangs waarschuwde de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs en -bemiddelaars (NVF) al voor de toename van het inzetten van de hypotheek voor consumptieve doelen. Wat NVF-directeur Klaas-Jan Dantuma betreft komt er zelfs een verbod op.