Singh herkent in Kifid-uitspraken de lijn dat van adviseurs verwacht wordt dat ze op de hoogte zijn van het acceptatiebeleid van de aanbieders waarmee ze samenwerken. Veel tussenpersonen hebben echter meer dan 30 labels op het schap liggen. Een pre-acceptatietool als de Validator kan in die gevallen goed voorkomen dat adviseurs per ongeluk een kansloze maar tijdrovende aanvraag doen.
Waken voor geautomatiseerde besluitvorming
Tot zover de positieve kant van de ontwikkeling. Singh maakt zich evengoed zorgen dat dergelijke tools klanten ook in de weg kunnen zitten. “Ik vind dat de financieringsnormen volgens wet- en regelgeving nu al te veel leiden tot min of meer geautomatiseerde besluitvorming of een aanvraag wel of niet geaccepteerd kan worden. Door nu ook in het adviestraject de door de aanbieder gehanteerde acceptatienormen een plaats te geven, krijg je gedurende het hele traject een focus op bemiddeling conform de generiek opgestelde normen”, zegt Singh.
Algemene normen alleen als uitgangspunt
Volgens de Hypotheek Visie-eigenaar moeten generieke normen een uitgangspunt zijn, maar moet de adviseur ruimte hebben om maatwerk te bieden als de normen strijdig zijn met de belangen van zijn klant. “Ik ben bang dat algemene toepassing van pre-acceptatietools feitelijk ertoe leiden dat in de praktijk het zoeken naar maatwerk steeds minder zal plaatsvinden. Want maatwerk laat zich niet automatiseren. Dat zou echt een verschraling van ons vak zijn.”
Maatwerk laat zich niet automatiseren. Dat zou echt een verschraling van ons vak zijn”
Adviesbox en ING
Singh vraagt zich daarnaast af hoe happig hypotheekverstrekkers zullen zijn om wijzigingen in acceptatievoorwaarden direct door te geven aan een softwarebedrijf dat voor 80 procent eigendom is van ING. Als er angst ontstaat dat rentewijzigingen al vroegtijdig zichtbaar worden bij een grote concurrent, zou de animo om mee te werken volgens Singh zeer beperkt kunnen blijven.
Hypotheek Visie zal volgens Singh pre-acceptatietools zeker niet afwijzen. “Maar we zullen ook voor onze klanten en kantoren goed bekijken hoe wij gaan reageren indien deze ontwikkeling van pre-acceptatie doorzet. Om zo onze onafhankelijkheid en persoonlijk advies te blijven borgen.”