In totaal heeft 60 procent van de ruim duizend ondervraagden het voornemen om een adviseur, geldverstrekker of beiden bij problemen te raadplegen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat 31 procent van de mensen met een hypotheek zich regelmatig zorgen maakt over de financiële gevolgen van een relatiebreuk. Een derde van de huizenbezitters met een relatie geeft aan de hypotheek niet meer te kunnen betalen of niet te weten of ze hiertoe in staat zijn. Meer dan een kwart van hen (27%) vreest zelfs uiteindelijk het huis te moeten verlaten.
Adviseur kan helpen
Ellen Hensbergen, directeur bij Munt, is blij dat er steeds meer mensen aangeven professionele hulpen zoeken bij van financiële problemen. “De praktijk leert dat als adviseur en wij snel op de hoogte zijn we ook meer voor een stel kunnen betekenen. We kijken dan echt samen wat er mogelijk is en dat hoeft niet altijd te betekenen dat mensen hun huis uit moeten. Helaas denken veel mensen dat dit een onvermijdelijk gevolg is.”
‘Polsen hoe het gaat’
Hensbergen wil consumenten en adviseurs blijven attenderen op het feit dat relatiebeëindiging niet iets geks is om soms bij stil te staan. Volgens haar kunnen en moeten zowel adviseurs als geldverstrekkers daar met hun expertise goed bij helpen. Het is onder meer om die reden dat ze ervoor pleit om niet alleen bij het afsluiten van de hypotheek stil te staan bij het mogelijke afbreken van een relatie.
“Ook tijdens de looptijd van de lening zou het onderwerp scheiden vaker terug moeten komen. Dat hoeven adviseurs natuurlijk niet zomaar abrupt op tafel te leggen maar door alleen af en toe te polsen hoe het met mensen gaat, hoor je vaak al veel meer. Indien nodig kunnen we mensen dan helpen”, aldus Hensbergen.