Franchisenemer vs. De Hypotheker: is verzwijging reden voor beëindiging contract?

Franchisenemer Marcel Vrijhof uit Best heeft het aan de stok met De Hypotheker. Die wil zijn franchiseovereenkomst na 12 jaar niet verlengen omdat hij zich schuldig heeft gemaakt aan fraude. Het gaat onder meer om schending van de mededelingsplicht. De maatregel is buitenproportioneel, vindt Vrijhof. De Hypotheker stelt dat er sprake is van bewust niet naleven van de regelgeving en dat Vrijhof zonder medeweten van de klant een verzekeringsaanvraag heeft gedaan.

Vorig jaar deed Vrijhof voor een klant een digitale (opstal)verzekeringsaanvraag, maar hij plaatste naar eigen zeggen “een verkeerd vinkje”. Daardoor gaf hij ten onrechte aan dat zijn klant nooit een verzekering was geweigerd, terwijl de vrouw wel eerder een afwijzing had gehad. Bij die eerdere aanvraag was Vrijhof ook de adviseur. Tijdsdruk zou ten grondslag liggen aan de fout.

Geen bloed gevloeid

Verzekeringsfraude, concluderen ASR en de keten, en daarmee komt de Hypotheker-formule in gevaar. Alle franchisenemers zijn immers actief onder een collectieve AFM-vergunning. Vrijhofs advocaat Derk van Dam vindt dat te ver gaan. De klant was ooit een schadeverzekering geweigerd vanwege een schade die door een hond was veroorzaakt, geeft hij aan. De advocaat vindt de opstelling van De Hypotheker te hard. “De vrouw heeft gewoon de hypotheek kunnen sluiten en heeft elders een opstalverzekering gesloten. Er is dus geen bloed uit gevloeid.” Van Dam – gespecialiseerd in franchisezaken – vindt dat er een verharding plaatsvindt bij De Hypotheker. “Ik loop al heel wat jaren mee, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er een franchisenemer uit is gezet.”

De klant heeft gewoon de hypotheek kunnen sluiten en de verzekering is niet opgezegd”

Tien andere franchisenemers uit de regio Zuid vrezen dat de keten een voorbeeld wil stellen en in het vervolg makkelijker contracten wil kunnen beëindigen. Tijdens een kort geding eiste Vrijhof woensdag dat zijn contract wordt verlengd. De rechter heeft bepaald dat beide partijen er deze week eerst onderling uit moeten proberen te komen. Lukt dat niet, dan volgt over twee weken de uitspraak in het kort geding.

Klanten kwijt

Het kwijtraken van de franchiselicentie kan de waarde van een vestiging aanmerkelijk doen dalen. Het bedrijf van Vrijhof wordt getaxeerd op € 715.000, inclusief licentie en klantenportefeuille. Als het Hypotheker-bord van de gevel moet – het contract loopt eind deze maand af – raakt hij ook zijn klantenbestand kwijt en krijgt Vrijthof te maken met een concurrentiebeding van een jaar. In dat geval wil hij een compensatie.

Niet in belang klant

ASR heeft het voorval gemeld bij de AFM en De Hypotheker een schriftelijke waarschuwing gestuurd, laat Hypotheker-ceo Michel van den Akker weten. “Wij hebben vervolgens ook melding gedaan bij de toezichthouder en daar praten wij mee. Een sanctie van de AFM is niet aan de orde, maar we bespreken dit incident wel, zoals we wel vaker met de toezichthouder overleggen.”

Reden voor het beëindigen van het contract is louter de verzwijgingskwestie, zegt Van den Akker. “Integriteit en consumentenvertrouwen zijn voor ons het grootste goed. Als blijkt dat iemand aantoonbaar handelt in strijd met de regelgeving, dan moeten wij maatregelen nemen. Vrijhof heeft niet alleen zonder toestemming en medeweten van de klant en opzettelijk een verzekering aangevraagd, hij heeft bovendien bewust informatie achtergehouden. Bij de verzekeringsaanvraag die eerder is afgewezen, trad Vrijhof ook als adviseur van de klant op. Bovendien was dat niet in het belang van de klant: stel dat de verzekering was gesloten en er was brand uitgebroken, dan had ASR mogelijk geen uitkering gedaan.”

Geen onrust

Van den Akker beaamt dat er in het verleden andere dingen zijn voorgevallen. “Maar die staan hier helemaal los van. Die hebben geen invloed gehad op ons besluit.” Met Vrijhof wordt gesproken over de voorwaarden waaronder het contract wordt beëindigd. “De eis was om de franchiseovereenkomst te verlengen, zodat hij zijn bedrijf voor een marktconforme prijs zou kunnen verkopen. Het gaat er nu over of wij bereid zijn om dat toe te staan. Maar dat we niet met elkaar verdergaan, staat vast.” De Hypotheker weet van geen onrust bij de franchisenemers, benadrukt Van den Akker. “We zullen het bij de volgende vergadering van de franchiseraad op 22 september aan de orde stellen.”

Keiharde opstelling

Voor Vrijhof is de juridische strijd geen reden om vanwege een verslechterde verhouding direct afscheid te nemen: “Wat mij betreft is er zeker voldoende motivatie. We hebben de afgelopen 12 jaar een fantastisch klantenbestand opgebouwd, trouwe klanten met een hoge klanttevredenheid. Mijn motivatie haal ik uit het helpen van deze bestaande en nieuwe klanten. Maar ik vind de opstelling van De Hypothekers Associatie in deze kwestie inderdaad een harde, een keiharde.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.