Een negatieve BKR-registratie blijft vijf jaar staan. In die periode is het heel lastig om een nieuwe abonnementen of hypotheken te sluiten. Consumenten en ondernemers die door corona in de problemen zijn geraakt, doen er daarom volgens Dynamiet goed aan om bij voorbaat de bank te vragen om de achterstand niet te registreren.
Rekening houden met belangen
Dat kan door een beroep te doen op de AVG of een arrest van de Hoge Raad uit 2011. Beide verplichten kredietverstrekkers om rekening te houden met de persoonlijke belangen en omstandigheden van mensen. Op de eigen website heeft Dynamiet een voorbeeldbrief geplaatst waarmee consumenten en zelfstandigen een verzoek om niet te registreren kunnen doen bij hun bank.
'Coulant zijn met registratie'
“Er zijn gelukkig veel banken en kredietverstrekkers die een regeling treffen met hun cliënten en dan ook geen melding doen bij het BKR”, zegt Dynamiet-jurist Lisa van Gulik. “Maar er zijn helaas ook partijen waar dat automatisch gebeurt. In deze coronatijd is het zaak dat financiële partijen coulant zijn en de problemen voor consumenten en zelfstandige ondernemers niet verergeren. Daarom adviseren we mensen tijdig actie te ondernemen.”
Update: Het BKR meldt dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt met banken hoe om te gaan met achterstanden die ontstaan zijn door corona. De uitvoering verloopt volgens hen goed en wordt tussentijds geëvalueerd. Het valt niet helemaal uit te sluiten dat er een kredietverstrekker nog steeds automatisch registreert, maar dat zal volgens BKR eerder een uitzondering zijn.