Chatbot gaat Florius-klanten verduurzamingsadvies geven

Chatbot gaat Florius-klanten verduurzamingsadvies geven

Florius heeft chatbot Robert in het leven geroepen om advies te geven over mogelijkheden en kosten van het verduurzamen van de woning. De uitkomsten van dat chatgesprek vormen voor de hypotheekadviseur de basis om het over de financiering te hebben.

Zowel klanten die nog een (eerste) woning moeten kopen als huizenbezitters die overwegen extra te lenen voor energiebesparende maatregelen, kunnen bij de nieuwe chatbot aankloppen. “We merken vooral dat consumenten vooral bij de aankoop van een nieuwe woning bezig zijn met verduurzaming, maar de chatbot kan ook bij een verbouwing adviseren”, zegt Maarten Timmers, hoofd customer experience van Florius.

Uitkomsten chatgesprek startpunt voor financieringsvraag

De chatbot inventariseert welke mogelijkheden voor verduurzaming de consument heeft. Aan het eind van het chatgesprek geeft ‘Robert’ een overzicht van die maatregelen, een indicatie van de kosten, de mogelijke energiebesparing en de terugverdientijd. Dat advies moet de consument zien als een voorbereiding op het hypotheekadviesgesprek.

De verduurzamingsbot geeft geen advies over de financiering van de maatregelen. Die rol blijft bij de hypotheekadviseur van vlees en bloed, zegt Timmers. De adviseur kan daarbij de uitkomsten van het chatbotgesprek gebruiken.

In de testfase hebben al enkele duizenden klanten een gesprek met Robert gevoerd. In hoeveel gevallen dit uiteindelijk ook tot een hypotheek heeft geleid met extra financiële ruimte voor verduurzaming valt volgens Timmers niet te zeggen. De chatbot maakt gebruik van de rekentools van De Energiebespaarders.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.