Bij het radiostation stelde advocaat Maartje van der Beek dat het opvallend is dat hooggeplaatste bankmedewerkers de dans ontspringen. Dat zou volgens haar te maken kunnen hebben met het feit dat het indienen van een melding een complex proces is. “Ze presenteren zichzelf als laagdrempelig, maar het is de vraag of ze dat zijn”, zegt Van der Beek tegen BNR.
Meer personeel dan managers
Woordvoerder van de stichting Kaj Leers erkent dat het vooral laaggeplaatste medewerkers zijn die een (tijdelijk) beroepsverbod opgelegd kregen. In het FD zegt hij niet te geloven dat dit te maken heeft met een ingewikkelde meldsystematiek. Volgens hem zijn er nu eenmaal meer lagere medewerkers dan personeel in topfuncties. Bovendien komen de topmanagers minder in aanraking met klanten en is het volgens hem dus logisch dat er minder klachten zijn.
Handtekeningen
De stichting deelde de meeste straffen uit aan hypotheekadviseurs van ABN Amro. Tussen 2013 en 2016 kopieerden 114 adviseurs de handtekeningen van klanten in ruim 700 dossiers. Enkele adviseurs werden ontslagen, anderen kregen van de tuchtcommissie een tijdelijk beroepsverbod opgelegd. De oorzaak waren leidinggevenden die teveel stuurden op targets en een moeizaam werkproces.