artikel

Gesponsord: ‘Elkaar vinden’ wordt de winnende formule

Geen categorie 1641

Het jaar 2018 wordt erg overzichtelijk. We weten waar we staan en wat er op ons af gaat komen.
2019. Dat jaar is eigenlijk veel interessanter. Hoe gaan we ons daarvoor ‘klaarmaken’?
Voordat we vooruit gaan kijken, werp ik graag ook een blik terug naar 2017.

Gesponsord: ‘Elkaar vinden’ wordt de winnende formule

Het is mooi om te zien welke uitdagingen we voor 2017 hadden.
Waar maakten we ons toen druk over?
De eeuwig overstijgende ambitie was (en is nu nog steeds) om afstand te nemen van consumptief krediet als ‘platte kredieten’, het sausje van ‘snel geld’ weg te krijgen en duidelijk te maken dat dit product ten onrechte een minder goede naam heeft dan het verdient.

Er is al heel veel positiefs gebeurd in deze wereld en we zijn met de goede dingen bezig. Daarom is het zo belangrijk om weg te blijven van meningen en interpretaties, bij dogma’s en valse overtuigingen die deze negativiteit in stand houden.

Een van die goede dingen is bijvoorbeeld dat de branchevereniging VFN, het Nibud én de AFM gezamenlijk een onderzoek zijn gestart naar consumentengedrag. De onderzoeksvraag luidt :”hoe begeleiden we de consument via diverse communicatie en processen naar financiële producten die hij echt nodig heeft en die passen bij de situatie van vandaag en het liefst ook van morgen”.

ALFAM zet hier met haar label DEFAM stevig in op nauwe samenwerking met haar distributiepartners. Een prettige samenwerking met alle stakeholders die leidt tot een gemeenschappelijke visie over onze markt. Die visie legt een mooi fundament onder de verantwoorde groei van de consumptief kredietmarkt.

Alles begint met ambitie

Bij ALFAM willen we onze leidende positie in de brede consumptief kredietmarkt uitbreiden en verder verstevigen. Zowel kwalitatief als kwantitatief.

Dan moet je verder gaan dan een goed product, een net tarief en een hele set aan goede klantreviews. Dat is waar we ons nu al mee onderscheiden, maar het kan nog beter en méér.

Maar de ambitie reikt verder. Nu is consumptief krediet in Nederland nog een achterblijver ten opzichte van de Europese (buur-)landen. Dit komt mede door een in het verleden ruimere verstrekking van hypothecair krediet in combinatie met stijgende huizenprijzen.

Deze (te) makkelijke verstrekking van hypothecair krediet ging vaak ten koste van consumptief krediet. Vele objecten zijn op dit moment gefinancierd tegen een te lange looptijd. Op de A2 staan we in de file tussen auto’s die klaarblijkelijk 30 jaar meegaan?

De wereld verandert, we zien de markt als een groeimarkt.

Door de dalende LTV, de mondige consument en de alerte adviseur, zien we dat wat feitelijk allang consumptief krediet was, maar oneigenlijk hypothecair werd gefinancierd, weer terug gaat vloeien naar de kortere en dus goedkopere financiering. En daar zetten we bij ALFAM met ons label DEFAM op in.

Maar we richten ons ook op de mogelijkheden van ‘open banking’ met de geavanceerde API’s. Hiermee ‘leunen we stevig vooruit’ op de toekomstige wetgeving.

Naast klantacquisitie leggen we de focus ook op klantbeheer. Samen met onze  distributiepartners  begeleiden we bestaande klanten op verantwoorde wijze, in plaats van alleen maar aan de voordeur  rammelen om nieuwe klanten binnen te halen. We vullen hiermee state-of- the-art zorgplicht in. Dit doen we in overleg met de klant, met diens data en diens wensen. Leve de GDPR dus! Want de privacywetgeving geeft ons eindelijk duidelijkheid, waardoor we de mistige interpretaties vol angst in de prullenbak kunnen gooien.

Louter positief?

Zien wij bij ALFAM dan louter positieve zaken voor de consumptieve kredietmarkt in 2018?

Eigenlijk wel. Voor het verstrekken van verantwoorde kredieten houden we rekening met  zaken als de wensen van de klant, het bestedingsdoel en daarmee de looptijd van het krediet, het onderhoud en beheer van de leencarrière van de klant, de Nibud normen, de wetgeving en de toezichthouders  zoals AFM en AP. We gaan voor een geolied proces en de juiste informatievoorziening bij zowel bij de intake van de klant als ook tijdens de looptijd van de lening. Hierbij zijn veel stakeholders betrokken. De vraag is, streven alle partijen andere doelen na? Mijns inziens niet. De discussie gaat bijna nooit over het eindresultaat, maar wel over de weg er naartoe. We willen allemaal graag dat het krediet verantwoord wordt verstrekt, goed wordt beheerd en uiteindelijk netjes wordt terugbetaald door de klant.

We hebben eenduidige doelen dus. Hoe we dat gaan bereiken, daar moeten we ‘elkaar in gaan vinden’.  Als eerder genoemde stakeholders vroegtijdig in gemeenschappelijkheid deze weg bewandelen. Met de nadruk op ‘vroegtijdig’, dan kan toezicht worden gehalveerd, wordt de processnelheid verbeterd, krijgen we een betere balans tussen de looptijd van de financiering en het gefinancierde object en niet geheel onbelangrijk, de klanttevredenheid gaat omhoog.  En wie profiteert hiervan? Juist, de klant.

Het kan dus niet anders dan de winnende formule zijn!

Reageer op dit artikel