Rabobank zegt het verschil te berekenen tussen wat de klant heeft betaald en wat volgens Kifid had moeten worden betaald. Klanten bij wie dat verschil groter is dan 50 euro krijgen dan de te veel betaalde rente terug. Het gaat om zo’n 300.000 contracten van klanten van Rabobank of dochterbedrijven Freo en Fideaal met een doorlopend krediet, rood staan op de betaalrekening of creditkaart.
De bank liet in augustus al weten dat er compensatie zou komen vanwege de zaak, naar aanleiding van Kifid-uitspraken in vergelijkbare kwesties bij andere banken. ABN Amro kwam al eerder met de Consumentenbond in overeenstemming over een compensatie voor klanten die te veel rente betaalden. De bank verwacht vergoedingen tussen 50 en 1.750 euro per klant te gaan betalen.
Met de compensatieregeling van Rabobank zou 100 miljoen euro gemoeid zijn, exclusief kosten voor rente op rente en uitvoeringskosten. Volgens een woordvoerder van de bank moet er in februari meer bekend worden over de totale kosten van de regeling. Het kan naar verwachting tot eind 2022 duren voordat alle klanten die voor compensatie in aanmerking komen, zijn benaderd.
ING heeft voor een compensatieregeling 180 miljoen euro opzij gezet en ABN Amro trekt er 250 miljoen euro voor uit. Het is nog niet bekend hoeveel geld individuele ING-klanten precies kunnen verwachten.