Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

ABN Amro compenseert klanten die te veel rente hebben betaald over hun consumptief krediet. De bank is tot overeenstemming gekomen met de Consumentenbond hierover.

De compensatieregeling, waarvoor de bank 250 miljoen euro heeft gereserveerd, geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN Amro, Alfam en ICS. Het gaat om leningen met een variabele rente of betaalrekeningen met de optie tot roodstaan. De rente hierover hoort mee te bewegen met de marktrente, maar bij ABN Amro bleef de rente in een aantal gevallen hoog, terwijl de marktrente daalde. ABN Amro gaat de rente nu herberekenen en de te veel betaalde rente compenseren. De bedragen variëren tussen de 50 en 1.750 euro per klant.

Pittige onderhandelingen

“We zijn blij dat de bank haar verantwoordelijkheid neemt”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. “Het waren pittige onderhandelingen, maar er is een nette regeling uitgekomen, waarmee de bank op een juiste manier zijn fouten herstelt. Daarmee is ze een voorbeeld voor andere banken die hun klanten ook te veel rente rekenden.”

Onderzoek naar woekerrentes

Eind vorig jaar startte de Consumentenbond een onderzoek naar woekerrentes nadat Kifid eerder oordeelde dat ABN Amro, Santander en Vesting Finance te veel rente in rekening brachten bij hun klanten. In april gingen de bond en de bank in gesprek om tot een terugbetalingsregeling te komen. De Consumentenbond heeft ook de directies van Santander en Vesting Finance gevraagd om in gesprek te gaan over een regeling, maar beide banken hebben volgens de Consumentenbond nog niet gereageerd.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.