FvA-voorzitter Bert Sonneveld ontving in het webinar Joke Verbaan van herverzekeraar De Hoop, en ondernemer en financieel planner Alex Erlings.
De Hoop herverzekert klanten van levensverzekeraars met een medische aandoening, zoals bijvoorbeeld kanker, diabetes, overgewicht of hart- en vaatziekten. Van de Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar valt grofweg 25 procent in die categorie. Door vergrijzing ligt dat percentage in 2040 waarschijnlijk nog hoger. Genoeg business voor De Hoop dus.
Keine Drogen
Verbaan noemde in het webinar nog een nieuwe klantgroep die De Hoop tegenwoordig herverzekert: mensen met een drugsverleden. “Ook een partydrug wordt vooral door Duitse herverzekeraars als eng en niet te verzekeren gezien”, zegt Verbaan. Het aantal aanvragen in verband met drugs als percentage van het geheel steeg in tien jaar tijd van 0 tot 8 procent.
Betalen voor advies
Erlings schetste in zijn gesprek de problemen voor de levensverzekeringsmarkt vanuit de praktijk. Belangrijkste is het motiveren van klanten om te investeren in advies. Als ze niet willen (of kunnen) betalen, blijven ze met onvervulde behoeften zitten.
Een ander obstakel dat Erlings noemde is de door de overheid voorgeschreven werkwijze met de schotten tussen vermogens-, hypotheek- en pensioenadvies. “Dat helpt niet om de klant als geheel te zien; met een goede balans tussen huidig en toekomstig inkomen en vermogen.”
Het webinar van de Federatie van Assurantieclubs is hier terug te zien.