Volgens Smit, directeur van Consumentenbond Claimservice, is ABN Amro bereid om dat plan te laten gaan zolang beide partijen met elkaar in gesprek zijn. Vorige maand leed ABN Amro een nederlaag over de kwestie bij klachteninstituut Kifid, waarna de bank toezegde om met de Consumentenbond te gaan praten. Tegelijkertijd zei het ook naar de rechter te stappen, omdat ABN Amro het niet eens was met de uitspraak. Dat voornemen is nu dus van tafel, stelt Smit.
'Rente ABN Amro-krediet had moeten dalen'
Kifid oordeelde dat het financiële concern te veel in rekening gebrachte rente aan een consument met een flexibel krediet moet terugbetalen. Want klanten mogen volgens de uitspraak verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de rentes op de financiële markten omlaag gaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld.
12.000 mensen gemeld
Stef Smit zegt dat een eerste verkennend gesprek tussen beide partijen heeft plaatsgevonden. Bij Claimservice hebben zich inmiddels 12.000 mensen gemeld die zeggen gedupeerd te zijn, door ABN Amro of door een andere bank. De Consumentenbond schatte eerder dat ABN Amro 80.000 van de kredieten heeft verstrekt. Begin april leden ook Santander en Vesting Finance een nederlaag bij Kifid over ‘woekerrentes’.