Als consumenten in financiële problemen zich rechtstreeks bij de hypotheekverstrekkers melden, betekent dat niet altijd dat de adviseur ook meteen op de hoogte gesteld wordt. Volgens de NVHP is het beleid omtrent de snelheid waarmee geïnformeerd wordt en de inhoud van het bericht behoorlijk verschillend.
Te weinig en te laat
Zo’n 92 procent van de NVHP-leden die de enquête invulden, acht het in het belang van de consument dat aanbieders de betrokken adviseurs snel en correct informeren. Daar valt behoorlijk wat te winnen. Ruim de helft (58%) is ontevreden over de informatie die binnenkomt en 46 procent beklaagt zich over de snelheid waarmee de geldverstrekkers hen informeren.
Nieuwe producten en diensten
Een ander opvallend punt uit het onderzoek van de beroepsvereniging zijn de plannen voor diversificatie van de leden. Zo’n 45 procent van de financieel planners overweegt nieuwe diensten te gaan aanbieden. De meest genoemde richting is duurzaamheid (78%), gevolgd door een propositie voor senioren (69%).
De ondernemingsplannen vindt de NVHP overigens vooral terug onder de zelfstandige kantoorhouders (54%). Van de leden die werken onder de vlag van een keten heeft slechts 14 procent plannen voor nieuwe diensten en producten.