Hypotheek.nl: 'Vraag naar online hypotheekadvies groeit'

Volgens Hypotheek.nl stijgt het aantal oriëntatiegesprekken en hypotheekaanvragen fors. De online hypotheekadviseur zag dat het afgelopen kwartaal 28 procent meer hypotheken werden afgesloten dan aan het begin van de coronacrisis. Maar is deze ontwikkeling wel geheel door de pandemie te verklaren?

"Dankzij de nog altijd dalende rentes, massale verbouwingsplannen en de grote vraag naar woningen sluiten starters, doorstromers en oversluiters nog steeds in groten getale een nieuwe hypotheek af", aldus Hypotheek.nl. En sinds het begin van de pandemie is dat volgens de online hypotheekadviseur juist alleen maar meer geworden.

Acceptatie van videocommunicatie

Is deze ontwikkeling echter wel volledig door de pandemie te verklaren of spreken we hier ook van een goede marketing en vindbaarheid? "Natuurlijk speelt dat ook mee. We hebben een markt die ongekend groot is dit jaar. En we zijn een heel jong bedrijf, dat in oktober vorig jaar is begonnen. Dus onze vindbaarheid en effectiviteit van onze inspanningen groeit", antwoordt Paul van der Meijs, directeur van Hypotheek.nl. "Maar wat we in dat jaar ook hebben gezien, is dat consumenten het steeds normaler vinden om via videoverbinding geadviseerd te worden. Dus ik zou graag willen zeggen dat we zo ongelofelijk goed zijn in marketing dat onze groei helemaal daar vandaan komt, maar de acceptatie van videocommunicatie heeft een enorme impuls gehad door de coronacrisis. Dat heeft ons echt geholpen."

Ook na de coronacrisis verwachten jullie meer vraag naar online hypotheekadvies, waar is die verwachting op gebaseerd?
Van der Meijs: "Voor corona merkten we dat veel consumenten open stonden voor videoadvies. Maar er was ook een groep die in eerste instantie enthousiast reageerde en later toch een beetje koudwatervrees kreeg. Dat maken we nu bijna nooit meer mee. We hebben in ons jonge bestaan echt een verandering van consumentengedrag gezien. Op basis daarvan durven we te stellen dat videoadvies een geaccepteerd fenomeen is."

Senioren hebben geen moeite met online

Hoewel de toename van de vraag naar online hypotheekadvies niet alleen in de oudere doelgroep zit, zijn senioren daarin minder ondervertegenwoordigd dan Van der Meijs had verwacht. "De klantvraag uit deze doelgroep is niet anders dan bij een traditioneel advieskantoor. De vragen die we van senioren krijgen, gaan over het benutten van overwaarde, verbouwingen en het verlagen van de maandlasten. Het is wel opvallend dat als het over online advies gaat, we snel het beeld hebben dat de jongere generatie zich hier meer door aangesproken voelt. Wij zien dat de 50- en 60-plussers er ook helemaal geen moeite mee hebben."

We leggen het drempeltje heel laag”

Het gesprek bij ouderen wordt niet specifiek anders aangepakt dan bij jongeren. Er vindt een telefonische afspraak met Hypotheek.nl plaats, waarna de klant een code krijgt om op het contactpagina van de website in te vullen. Na die code te hebben ingevuld, ontstaat er een videoverbinding. Van der Meijs hierover: "We leggen het drempeltje heel laag."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.