De meest voor de hand liggende mogelijkheid is het meefinancieren van verduurzamende maatregelen in de hypotheek. Toch bleek 45 procent van de 944 respondenten niet bekend met deze mogelijkheid. Dat er subsidies en leningen bestaan speciaal voor verduurzaming, is bij 53 procent niet bekend.
Liever zonnepanelen dan isolatie
De meest gegeven reden dat aanstaande kopers willen verduurzamen is besparen op vaste lasten (50 procent). Zo’n 44 procent verduurzaamt vooral om milieuvriendelijker te kunnen leven. De populairste maatregel is het installeren van zonnepanelen. Isolatie is beduidend minder hip.
Actie nodig in de branche
Manager Financiële Diensten van Centraal Beheer Angela Eijlander vindt dat het onderzoek aantoont dat er actie nodig is om de kennis van consumenten te verhogen. Dat doet het Achmea-label zelf via social media en met informatie op de website, maar een belangrijkere taak is er voor de adviseur die met de klant praat. “Ook in die gesprekken moet duurzaamheid altijd een onderwerp zijn. Met het sectorcollectief Duurzaam Wonen maken we hier al mooie stappen”, aldus Eijlander.