Polishouders lieten verzekeraars met hun premie beleggen in de hoop een kapitaal op te bouwen. Daarbij zijn ze echter vaak niet voldoende geïnformeerd over de kosten die verzekeraars in rekening brachten, zoals die voor een overlijdensrisicoverzekering en administratie- en verkoopkosten. Hierdoor viel het beleggingsrendement tegen en werden de voorgespiegelde eindbedragen niet gehaald. Dit leidde tot de publieke verzamelnaam woekerpolis.
Schikking is historisch
De Consumentenbond is blij dat er nu een acceptabele tegemoetkoming ligt. “Deze schikking is met recht historisch te noemen”, zegt directeur Sandra Molenaar van de bond. “Het dossier sleept al jaren. Binnen en buiten de rechtszaal proberen we met verschillende verzekeraars tot een fatsoenlijke vergoeding voor consumenten te komen. De Consumentenbond en Allianz zijn altijd met elkaar in gesprek gebleven en dat betaalt zich nu uit. Het akkoord doet recht aan de individuele situatie van de polishouders. Mensen die meer schade hebben geleden, krijgen meer vergoed.”
Mijlpaal voor Allianz
Ook Allianz zegt bij monde van Henk Boeve, verantwoordelijk voor het Levensverzekeringsbedrijf in Nederland, tevreden te zijn met het behaalde resultaat. “Dit is voor de betrokken polishouders, maar ook voor ons, een mijlpaal. We kunnen ons nu samen met onze klanten nog gerichter concentreren op de toekomst.”
Aangeboden regeling in 2017 onvoldoende
In 2017 bood Allianz al een vergoeding aan gedupeerden, maar die was volgens de Consumentenbond onvoldoende. “Wij vonden dat consumenten beter inzicht verdienden in de opbouw van de door Allianz aangeboden compensatie, met name in het beleggingsrendement”, aldus Molenaar.
Gedupeerden bepalen of er een deal is
Het akkoord wordt nog voorgelegd aan de groep gedupeerden die zich bij de organisatie hebben aangesloten voor de claim. Zij bepalen uiteindelijk of daadwerkelijk sprake is van een dea. De Consumentenbond adviseert daarbij positief.