Volgens de rechter hebben klanten ingestemd met de kosten door het ondertekenen van een aanvraagformulier, dat werd ingevuld op basis van een offerte. Daardoor ontstond een wilsovereenstemming tussen de klanten en NN over het in rekening brengen en versleutelen van kosten in de premie.
Wel of geen overeenstemming
Wat de Consumentenbond betreft was die wilsovereenstemming er niet, omdat de exacte kosten niet op de offerte vermeld waren. Naar de regels van destijds was de verzekeraar dat ook niet verplicht. Bovendien kon de Consumentenbond bij de rechtbank in Rotterdam niet hard maken dat verzekerden een andere keuze hadden gemaakt als ze wel van de kosten hadden geweten.
Ook ASR overtrad geen regels
In maart verloor de Consumentenbond ook een collectieve zaak tegen ASR. Ook daar werd gesteld dat er geen overeenstemming was over de kosten die werden ingehouden op de premie. Volgens de rechter stemden de verzekerden echter in met een voorgespiegeld eindkapitaal en een bijbehorende brutopremie. Daarmee gaven ze ook akkoord op de kosten die verrekend waren in de premie.