De AFM geeft aan dat Visie klanten niet goed informeerde en zich onvoldoende in hen verdiepte. Ook werd Visie in de praktijk aangestuurd iemand die niet door de AFM was getoetst op geschiktheid en betrouwbaarheid. De bestuurder van het bedrijf kreeg hiervoor een bestuurlijke boete van € 150.000 opgelegd en een medewerker moest 20 mille neertellen. De rechtbank ik Rotterdam draaide dit echter terug. De AFM is tegen deze uitspraak in beroep gegaan.
Bedrijf verdiept zich niet in klanten
Klanten van Visie werden in het verleden benaderd door het bedrijf voor een afspraak bij hen thuis, waarbij ze het advies kregen hun eerder afgesloten beleggingsverzekering over te sluiten naar andere beleggingsproducten. De onderneming verzuimde hierbij zich op de hoogte te stellen van onder meer de beleggingsdoelstellingen van klanten. Ook deed ze volgens de AFM geen onderzoek of klanten de risico’s van een product begrijpen en financieel kunnen dragen.
Informatieverstrekking is onvoldoende
Verder informeerde Visie klanten in de optiek van de toezichthouder niet goed over de dienstverlening en de aangeboden producten. Klanten ontvingen onjuiste, misleidende en onduidelijke informatie, meldt de toezichthouder. Bovendien werd relevante informatie over de diensten en producten te laat verstrekt en werden klachten niet goed afgehandeld.
Geen rechtsgang meer mogelijk
Omdat de vergunning is ingetrokken, mag Visie geen vergunningplichtige activiteiten meer ontplooien. De maatregel is behandeld door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Tegen de uitspraak van het CBb staat geen rechtsgang meer open. De volledige beschikking, de beslissing op bezwaar en de links naar de uitspraken in beroep en hoger beroep kunt u hiernaast vinden. Overigens is de vergunning al medio januari 2017 ingetrokken, maar speelden nog allerlei juridische kwesties, waardoor de intrekking nu pas definitief is.