Waarom hebben jullie dit initiatief genomen?
“Wij zijn eigenlijk een scheidenbedrijf. Onze missie is een zorgvrij leven voor iedereen. Dat doen wij door de overlegscheiding met twee woonoplossingen te promoten. We hebben ook de Zorgeloosch Foundation opgericht, die als missie preventie heeft; preventie van scheiden en een gelukkiger gezinsleven te promoten. Financiële stress is namelijk een van de vijf belangrijkste pijlers, waardoor uiteindelijk een relatiebreuk optreedt. Ik heb Hulpmetjehypotheek bedacht vanuit de preventiekant om financiële nood te voorkomen en heb getracht een collectief te smeden met een aantal intermediairs. Dit is ontstaan vanuit de coronacrisis met het idee om óók bij te dragen, om mensen te willen helpen.”
Op de website staat dat jullie tips geven, maar er staat ook een button advies. Het geven van gratis advies is in Nederland verboden. Hoe zit dat?
“Wij geven tips. We melden heel duidelijk dat we een tiplijn zijn en gratis telefonisch tips geven. Er zit geen commercieel belang achter. Onze gesprekken duren 5 tot 10 minuten. We stellen gerichte vragen en geven klantspecifieke tips. Heel kort en bondig, maar moeten wel weten welke geldverstrekker je hebt, wat de rentevaste periode is en het rentepercentage. Wij hebben productkaarten gemaakt per geldverstrekker. Wij vertellen per geldverstrekker en op maat voor de klant wat de indicatieve impact zou zijn, – met een slag om de arm – wat er zou gebeuren wanneer de klant contact zoekt met de geldverstrekker in kwestie.”
Dus jullie geven alleen informatie en geen advies?
“Nee. Bedankt voor de tip. Wij gaan de website aanpassen.”
Wat is jullie rol? Je kunt toch ook zelf contact zoeken met je eigen hypotheekadviseur of geldverstrekker?
“Dat kan, maar we zien ook dat de telefoonlijnen bij de banken roodgloeiend staan. Er zijn ook klanten van wie het intermediair niet meer bestaat of die in een zwevende portefeuille zitten. Krijgt die klant bij de bank ook te horen dat hij kan middelen? Wij willen borgen dat de klant buiten de drie maanden rentepauze een indicatie krijgt hoe met simpele wijzigingen snel de maandlasten omlaag kunnen worden gebracht. We zeggen niet dat we het beste advies geven en ook niets over de fiscale gevolgen. We willen alleen tips geven, zodat mensen – bij wie het water vaak tot aan de lippen staat – snel kunnen acteren.”
Is het echt een altruïstisch initiatief?
“We willen geen leads genereren. We zeggen heel duidelijk: ‘ga met deze tips naar je tussenpersoon en als die niet meer bestaat naar je geldverstrekker om de informatie te verifiëren. We geven alleen slimme tips om de klant verder te helpen. Verkapte leadgeneratie is niet sympathiek. We zijn echt volledig onbaatzuchtig. We werken niet voor niets met een onafhankelijke interface en geven er ook nog een bijlage met Nibud-bespaartips bij.”
Andere adviseurs kunnen zich ook aansluiten bij het intiatief. Wat levert het hen op?
“Onze missie is om op een sympathieke manier positieve impact maken. Wanneer je andere mensen een goed gevoel bezorgt, krijg je daar zelf ook een goed gevoel van. Dat is de brandstof die iedereen nodig heeft om deze crisis te overleven. Goodwill levert het op. Het intermediair kan zich hiermee op de kaart zetten. Het geeft een positieve vibe. Wij hopen bovendien richting geldverstrekkers te kunnen laten zien dat wij als intermediair ook kunnen bijdragen aan klantproblematieken, dat dat niet alleen bij een geldverstrekker ligt.”
Is Hulpmetjehypotheek.nl alleen bedoeld voor coronagedupeerden?
“Wij hebben geen checklist waarin staat dat het baanverlies komt door de coronacrisis. Daar zit geen beslisboom achter. Als iemand zijn baan gewoon is kwijtgeraakt of wanneer een DGA poen van zijn rekening heeft afgetrokken, maakt dat niet uit. Die heeft ook een financieel probleem . Ook die helpen we.”