De AFM vroeg Ipsos (in de herfst van vorig jaar) om het beleggingsgedrag van consumenten te onderzoeken. Daaruit blijkt dat 16% belegt. De meeste beleggers (59%) zijn zelfbeleggers en handelen zonder advies. 11% neemt een beleggingsadviseur in de arm; 30% heeft een vermogensbeheerder. In totaal heeft een op de drie Nederlanders - of iemand in hun huishouden - (30%) wel eens belegd. 65% geeft aan nog nooit belegd te hebben en 51% overweegt dat ook niet te gaan doen. Opmerkelijk: 5% van de ondervraagden heeft zelf geen idee of ze beleggen. De groep die zegt wel te overwegen om eens te gaan beleggen, is vergeleken met een jaar eerder toegenomen van 10% tot 14%. Het aantal beleggingsweigeraars is gelijk gebleven.
Grote risico's, geen kennis
De meest genoemde redenen om niet te beleggen zijn de risico's (55%) en gebrek aan kennis (50%). Een op de drie niet-beleggers geeft aan er geen interesse in te hebben. Jongeren zijn vaker bereid om te beleggen, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Hoogopgeleiden denken vaker dat ze te weinig kennis hebben dan lager opgeleiden. Automatisch of online vermogensbeheer is bij twee op de drie beleggers bekend, maar 12% maakt er daadwerkelijk gebruik van.
10%-melding en kosten
Beleggingsondernemingen moeten een melding doen als de portefeuille binnen een bepaalde periode 10% of meer is gedaald. Een kwart van de beleggers zegt zo'n melding te hebben gekregen. Meer dan de helft heeft daar geen actie op ondernomen; 30% heeft contact opgenomen met hun adviseur of vermogensbeheerder.
De meerderheid van de beleggers heeft de kosten van beleggen gezien, maar van hen heeft 63% daar geen actie aan verbonden - ondanks dat de kosten de belangrijkste reden zijn om te wisselen van beleggingsrekening. Ruim een derde is meer informatie gaan zoeken of kosten gaan vergelijken.