Volgens het boetebesluit verklaarde ABN Amro dat het zelf dacht dat Q2 2018 op tijd was ingeleverd op 13 augustus. De medewerker verstuurde die dag ook een kwartaalrapportage van een andere maatschappij die wel de status ‘voldaan’ kreeg. De 21e kwam de bank er zelf achter dat de ABN Amro Leven-rapportage niet correct was ontvangen en verstuurde het daarna alsnog.
Geen ontvangstbevestiging
ABN Amro werd niet gealarmeerd over het feit dat er geen ontvangstbevestiging kwam. Volgens de bank gebeurde dat sowieso niet altijd en was dat geen reden voor extra controle. Volgens DNB ware er echter geen problemen met het notificatiesysteem. DNB adviseert ABN Amro voortaan een screenshot te maken van de status ‘voldaan’ in het rapportagesysteem.
Dicht tegen de deadline werken voor risico ABN
De rapportage over Q4 werd door ABN Amro op de dag van de deadline ingeleverd, maar kwam niet door de validatie van DNB en werd geweigerd. De levensverzekeraar verbeterde de rapportage en leverde het alsnog een dag later in. Te laat. Volgens ABN Amro vanwege onverwachte validatiewerkzaamheden vlak voor het inlevermoment. DNB meent dat het risico om zo dicht op de deadline in te leveren voor ABN Amro zelf is.
Te laat rapporteren is een ernstige overtreding
DNB kwalificeert het te laat inleveren van de rapportages als een ernstige overtreding. “Om te kunnen beoordelen of wordt voldaan aan de prudentiële voorschriften is het van belang dat de wettelijk verplichte rapportage (tijdig) aan DNB wordt verstrekt. De informatie waaruit volgt of een levensverzekeraar (al dan niet) voldoet aan de prudentiële eisen van de Wft dient immers als signaal voor DNB voor een eventuele actie in het kader van toezicht”, aldus DNB.
Boete fors gematigd
De boete valt echter mee. Voor een overtreding van deze categorie is de basisboete 500.000 euro. DNB mag die verhogen tot maximaal een miljoen en verlagen tot 0 euro. De toezichthouder acht een boete van 21.250 redelijk en evenredig gezien de overtreding en de omvang van de onderneming.