De bankdirecteur zegt in de Telegraaf dat de exacte uitwerking van de maatregel nog voor het einde van deze week gepresenteerd wordt. “Iemand die echt met zijn of haar hypotheek in problemen komt kan misschien als oplossing de maandelijkse aflossing halveren of aantal maanden volledig schrappen”, aldus Van Dijkhuizen.
Uitvoering hangt ook af van techniek
Het zal vooral aankomen op de pragmatische uitwerking van het verlichten van de druk op kwetsbare hypotheekklanten. “Hoe kun je een regeling invoeren waar iedereen die het nodig heeft behoefte aan heeft, maar voor ons toch behapbaar blijft om technisch snel uit te voeren. We kijken daarom ook naar de technologie om dit te doen.”
Kapitaal is er ruim voldoende
Van Dijkhuizen zegt dat zijn bank over voldoende buffers beschikt om zakelijke en particuliere klanten te helpen. Een kanttekening plaatst hij wel. Het moet wel echt gaan om bedrijven en consumenten die door de coronacrisis zijn getroffen. Een klant die voor de uitbraak al in financiële problemen zat, hoeft niet per definitie te rekenen op steun. “Je kunt geen zombiebedrijven gaan helpen. De oplossing moet passend zijn.”
ING blijft terughoudend
Volgens de Telegraaf zijn ook andere banken aan het kijken naar praktische oplossingen, maar zijn die minder concreet dan ABN Amro. De Rabobank zegt te onderzoeken wat ze kunnen doen, maar geven aan dat het nog te vroeg is om echt concreet te zijn. ING wijst slechts op de bestaande mogelijkheden voor maatwerkoplossingen voor klanten die zich zorgen maken over gemiste betalingen.
Update 16:15
Alle labels van De Volksbank (SNS, BLG Wonen, Regiobank en ASN) gaan ook tot drie maanden uitstel van aflossing geven aan klanten die in de problemen raken. "Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zullen onze klanten, zowel zakelijk als particulier, maximaal ondersteunen bij het oplossen van de liquiditeitsproblemen die als gevolg van het coronavirus zijn ontstaan", zegt bestuursvoorzitter Maurice Oostendorp.