“Grote groepen consumenten beseffen niet dat zij op weg zijn naar een minder financieel zekere toekomst dan zij denken”, aldus De Haas. “Op meerdere gebieden wordt de consument nu geconfronteerd met onzekere factoren.”
Lage rente leidt tot minder koopkracht
Hij noemt daarbij de lage rente die tot een negatief koopkrachteffect over spaargeld leidt en een achterblijvend pensioeninkomen. Ook verwacht hij dat veel Nederlanders op termijn de effecten gaan merken dat de hypotheekrente niet meer fiscaal aftrekbaar is.
Beter anticiperen door inzicht
“Consumenten die tijdig inzicht verkrijgen en begeleid worden in de toekomstige werkelijkheid zullen beter op deze veranderingen kunnen anticiperen”, vervolgt De Haas. Financieel adviseurs spelen een belangrijke rol daarbij, vindt de interim-voorzitter. “Naast het verschaffen van financieel inzicht en duidelijkheid, bewijzen vermogensplanners hun waarde door begeleiding en implementatie van diverse adviezen om de vermogenspositie van de klant zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen, doelen en mogelijkheden.”
Actieve bewaking van afspraken
Hij vindt dat daarbij twee belangrijke meerwaardes voor de consument worden gecombineerd. “Op de eerste plaats tijdig inzicht geven en samen met de klant een route bepalen waarlangs een bepaald doel wordt bereikt. Daarnaast, net zo belangrijk, de actieve begeleiding en bewaking van de afspraken die zijn gemaakt.” Hij verwacht dat daarbij het onderdeel beleggen vaak een belangrijke rol speelt. “Hierbij heeft de planner bijvoorbeeld een belangrijke rol om de afgesproken risicoprofielen voortdurend te bewaken en afhankelijk van de veranderende levenssituatie van de klant tijdig bij te stellen.”