Erik van Toledo is beleidsadviseur bij de Belastingdienst en tevens lid van de Kennisgroep Verzekeringsproducten en Assurantiebelasting bij diezelfde overheidsdienst. Hij is heel erg geïnteresseerd in alles wat met lijfrentes te maken heeft. Al houdt hij zich daar naar eigen zeggen vooral in de avonduren hobbymatig mee bezig.
Lesje lijfrentes voor adviseurs
Vandaag wist hij tijdens het Impact Kenniscongres in Nieuwegein circa 125 financieel adviseurs en planners te boeien met een lesje lijfrente. Hij sprak hier op persoonlijke titel. “Je hoeft de regels niet te kennen, maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen”, hield hij zijn gehoor voor.
Adviseur krijgt vaker te maken met oudedagsadvies
De verwachting is dat financieel adviseurs vaker te maken krijgen met klanten die advies willen over hun individuele oudedagsvoorziening, al dan niet in het verlengde van het hypotheekadvies. Daarbij valt te denken aan lijfrentes, kapitaalproducten en stamrechten, waar allerlei juridische en fiscale haken en ogen aan zitten.
Blij dat adviseur bij scheiding onderwerp pensioen aansneed
Van Toledo hield zich eigenlijk ook niet zo bezig met zijn oudedagsvoorziening. “Ik ben twee jaar geleden gescheiden”, aldus de expert. “De helft van mijn pensioen moest ik toen inleveren; ik was blij dat mijn hypotheekadviseur daarover begon.”
Advies: ken je regels
Fiscale gevolgen van afkoop, schenken van lijfrente(termijnen) oud regime (vóór 1992) en nieuw regime (na 1991) passeerden samen met life events en de diverse vormen van lijfrentes de revue. Volgens Van Toledo zijn er nogal wat zaken waar je op moet letten om het belastingtechnisch goed te regelen. Dat kan voorkomen dat de adviseur in het slechtste geval de gang naar Kifid moet maken. “Ken de regels en let op wat je doet”, raadt hij dan ook aan.
Kijkje in de keuken Kifid
Eveline Ruinaard van de geschillencommissie van Kifid sprak eveneens bij het kenniscongres en gaf een kijkje in de keuken van het klachteninstituut. De afgelopen weken lag Kifid een aantal keren onder vuur, omdat het klachteninstituut te veel op de hand zou zijn van verzekeraars en financieel adviseurs en te weinig oog zou hebben voor de consument. Bovendien werd geklaagd dat Kifid te weinig aan mediation doet.
Kifid lost 60% zaken via mediation op
Iets wat niet uit de cijfers blijkt. Ruinaard heeft alleen de definitieve cijfers van 2018 en daaruit komt naar voren dat de helft van alle behandelde klachten niet tot een zaak leidt maar via bemiddeling naar tevredenheid van beide partijen wordt opgelost. Hoewel in april pas de jaarcijfers van 2019 bekendgemaakt worden, is haar nu al duidelijk geworden dat vorig jaar in 60% van de gevallen de kwestie de geschillencommissie niet eens bereikte, omdat mediation al tot een oplossing leidde.
Meer bekendheid bij consumenten
Dit jaar wil Kifid ervoor zorgen meer bekendheid te krijgen bij consumenten. De uitzending van Radar waar Ruinaard recent te gast was, heeft in elk geval ertoe geleid dat meer dan een miljoen kijkers kennis hebben genomen van de activiteiten van Kifid. “Dit jaar willen we Kifid ook meer zichtbaar maken als kennisinstituut”, aldus Ruinaard. Als voorbeeld gaf ze aan dat de visie van Kifid op een aantal onderwerpen die consumenten rechtstreeks raken via relevante media wordt verspreid. Daarbij valt te denken aan zoekgeraakte reisbagage of het oversluiten van een hypotheek.
Tips bij klagende klanten
Financieel adviseurs krijgen net als verzekeraars en banken geregeld klachten aan hun broek, die uiteindelijk bij Kifid belanden. Dat laatste is niet altijd nodig. Ruinaard heeft daarom een aantal adviezen aan het intermediair wanneer ze met een ontevreden klant te maken hebben. “Zoek persoonlijk contact, vraag je af wat de klacht is achter de klacht, luister, wees creatief in je oplossing. En als het niet goed is gegaan: maak excuses en doe dat expliciet en oprecht.”